środa, 1 sierpnia 2018

Każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony cz.1


"Miłuję Pana, gdyż wysłuchał Głosu mego, błagania mego. Nakłonił bowiem ucha swego ku mnie W dniach, gdy go wzywałem. Spętały mnie więzy śmierci I opadły mnie trwogi otchłani, Ucisk i zmartwienie przyszły na mnie.  Wtedy wezwałem imienia Pana: Ach, Panie, ratuj duszę moją!" Psalm 116:1-4


"I nie ma w nikim innym zbawienia; albowiem nie ma żadnego innego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni.” Dzieje Apostolskie 4:12

"Albowiem każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony."
Rzymian 10:13



Podczas studium Listu do Rzymian natrafiłem na to, bardzo ważne miejsce, które mówi o potrzebie wzywania imienia Pana. To jest na tyle ważne zagadnienie, że według Pawła w jakiś sposób decyduje o zbawieniu.  Dlatego postanowiłem napisać coś więcej na ten temat.

Sam  Paweł musiał na początku swojej drogi jako uczeń Jezusa wezwać Jego imienia. W
Dziejach Apostolskich  22:13-16 czytamy; "przyszedł do mnie [Ananiasz] i stanąwszy przy mnie, rzekł: Bracie Saulu, przejrzyj! A ja w tej chwili przejrzałem i spojrzałem na niego.  A on rzekł: Bóg ojców naszych przeznaczył cię, abyś poznał wolę jego oraz abyś oglądał Sprawiedliwego i usłyszał głos z ust jego.  Ponieważ będziesz mu świadkiem tego, coś widział i słyszał, wobec wszystkich ludzi.  A czemu teraz, zwlekasz? Wstań, daj się ochrzcić i obmyj grzechy swoje, wezwawszy imienia jego."

Słowo wezwać, wzywać wg słownika języka polskiego znaczy; kazać komuś stawić się gdzieś, zawiadomić policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe o konieczności natychmiastowej interwencji w jakimś miejscu, zwrócić się do kogoś z apelem o coś, dać sygnał do rozpoczęcia czegoś.

Bliski jest nam Pan, nasz Bóg,
ilekroć go wzywamy


Wzywamy kogoś, gdy jest potrzeba by ktoś przybył, by się stawił tuż obok, blisko, koło nas, wezwać można kogoś do sądu, wezwać lekarza, wzywać ratunku, pomocy, domagać się ratunku, wołać o pomoc. Wzywanie jest wywołane koniecznością natychmiastowej interwencji w jakieś sprawie

W języku greckim użyte jest słowo ‘epikaleo’ znaczy przywoływać, wzywać kogoś po imieniu, w języku hebrajskim‘gara’ znaczy wołać, krzyczeć, stać się (dziać się coś na żywo), dzwonić, płakać, zapraszać, proklamować,

Jeszcze jedna ważna uwaga. Z wzywaniem kogoś związane jest emocjonalne zaangażowanie, determinacja. Gdy ludzie wzywają pogotowie ratunkowe, dzwonią, płaczą, mówią głośno, szybko. To nie jest spokojna cicha pogawędka przez telefon. Gdy krzyczysz, wołasz, angażujesz emocjonalnie całego siebie, całym sobą potwierdzasz pilną potrzebę uzyskania pomocy.

"Bo któryż wielki naród ma bogów tak bliskich, jak bliski jest nam Pan, nasz Bóg, ilekroć go wzywamy."
Księga Powtórzonego Prawa 4:7

Z jakiegoś powodu rodzina Adama przez jakiś czas nie wzywała Pana Boga. W Księdze Rodzaju 4:26 czytamy, że gdy Adamowi urodził się wnuk Enosz i "Wtedy zaczęto wzywać imienia Pana." Było to na tyle ważne wydarzenie, ze odnotował ją autor Księgi. Jest to tak zapisane jakby człowiek odkrył coś niezwykłego i potrzebnego. Wzywanie imienia Pana jest czymś odkrywczym dla wielu ludzi.

"Wysławiajcie Pana, Boga naszego, I oddajcie pokłon u podnóżka stóp jego! On jest święty! Mojżesz i Aaron są wśród kapłanów jego, A Samuel wśród tych, którzy wzywają imienia jego; Wołali do Pana, a On ich wysłuchał. W słupie obłoku mówił do nich; Strzegli świadectw jego I prawa, które im dał," Ps. 99:5-7

Później czytamy, że pierwsi ważni ludzie, chodzący z Bogiem wzywali imienia Pana. W Księdze Rodzaju 12:8 czytamy; "Stamtąd wyruszył [Abraham] w góry na wschód od Betelu i rozbił swój namiot. Betel było z zachodu, a Ai ze wschodu. Tam zbudował Panu ołtarz i wzywał imienia Pana." Warto podkreślić, że ołtarz jest ściśle związany z wzywaniem imienia Pana.W Księdze Liczb 6:23-27 mamy podany jedno z praktycznych zastosowań wzywania nad kimś imienia Pana;

"Powiedz Aaronowi i jego synom: Tak będziecie błogosławić synów izraelskich, mówiąc do nich:
Niech ci błogosławi Pan i niechaj cię strzeże; Niech rozjaśni Pan oblicze swoje nad tobą i niech ci miłościw będzie; Niech obróci Pan twarz swoją ku tobie i niech ci da pokój. Tak będą wzywać imienia mojego nad synami izraelskimi, a Ja będę im błogosławił."


Gdy jestem w niedoli, wzywam Pana
Od ksiąg Samuelowych po Psalmy mamy wiele pięknych miejsc mówiących o wzywaniu imienia Pana i wołaniu do Noego. Większość z tych tych tekstów napisał Dawid, który miał wiele rożnych życiowych powodów by wołać do Pana i wzywać Jego imienia. Kiedy czytamy Psalmy możemy  w wielu okolicznościach utożsamić się z nim i wezwać imienia Pana.

"Bóg skałą moją, jemu ufam, Tarczą moją, rogiem zbawienia mojego, schronieniem moim I ucieczką moją, Wybawicielem moim, który mnie od przemocy wybawia. Uwielbionego wzywam, Pana, I będę wybawiony od nieprzyjaciół moich." 2 Samuelowa 22:3-4

"Gdy jestem w niedoli, wzywam Pana i Boga mojego wzywam, A On wysłuchuje z świątyni swojej głosu mojego I wołanie moje dociera do uszu jego." 2 Samuelowa 22:7

Potrzeba wzywania Pana w Księdze Psalmów pojawia się; w dniu niedoli, wołanie o pomoc, o schronienie się w Bogu, wołanie o zachowanie życia i zbawienie, w czasie strapienia,

"W niedoli mojej wzywałem Pana I wołałem o pomoc do Boga mego, Z przybytku swego usłyszał głos mój, A wołanie moje doszło uszu jego."Ps. 18:7; "I wzywaj mnie w dniu niedoli, Wybawię cię, a ty mnie uwielbisz!" Psalm 50:15

"My zaś nie odstąpimy już od ciebie. Zachowaj nas przy życiu a będziemy wzywali imienia twojego!  Panie, Boże Zastępów, spraw nam odnowę, Rozjaśnij oblicze swoje, a będziemy zbawieni." Psalm 80:19-20

"Rozwesel duszę sługi swego, Bo do ciebie, Panie, duszę mą podnoszę!Ty bowiem, Panie, jesteś dobry i przebaczasz, I jesteś wielce łaskawy dla wszystkich, którzy cię  wzywają.Wysłuchaj, Panie, modlitwy mojej I zważ na głośne błaganie moje! W dniu mej niedoli wzywam cię, Bo mię wysłuchujesz." Ps. 86:4-7

"Oko moje gaśnie od strapienia; Wzywam cię, Panie, codziennie, Wyciągam ręce do ciebie."Ps. 88:10; "Ponieważ mnie umiłował, wyratuję go, Wywyższę go, bo zna imię moje. Wzywać mnie będzie, a Ja go wysłucham, Będę z nim w niedoli, Wyrwę go i czcią obdarzę, Długim życiem nasycę go I ukażę mu zbawienie moje." Ps. 91:14-16

"Modlitwa utrapionego, gdy upada na duchu i wylewa skargę swoją przed Panem. Panie, wysłuchaj modlitwy mojej I wołanie moje niech dojdzie do ciebie! Nie ukrywaj oblicza swego przede mną W dniu niedoli mojej nakłoń ku mnie swe ucho, W dniu, kiedy cię wzywam, Śpiesznie mnie wysłuchaj!" Ps.
102:1-3

W dniach, gdy go wzywałem,nakłonił ucha swego ku mnie

"Nakłonił bowiem ucha swego ku mnie W dniach, gdy go wzywałem. Spętały mnie więzy śmierci I opadły mnie trwogi otchłani, Ucisk i zmartwienie przyszły na mnie. Wtedy wezwałem imienia Pana: Ach, Panie, ratuj duszę moją!. Łaskawy i sprawiedliwy jest Pan, Litościwy jest nasz Bóg. (...) Czym odpłacę Panu Za wszystkie dobrodziejstwa, które mi wyświadczył?  Podniosę kielich zbawienia I wzywać będę imienia Pana. (...)  O Panie, jam sługa twój, Jam sługa twój, syn służebnicy twojej, Rozwiązałeś pęta moje.  Tobie złożę ofiarę dziękczynną I będę wzywał imienia Pana." Ps. 116:2-5,12-13, 16,17

"W dniu, gdy cię wzywałem, wysłuchałeś mnie, Dodałeś mocy duszy mojej.  Wysławiać cię będą, Panie, wszyscy królowie ziemi, Gdy usłyszą słowa ust twoich. Będą opiewali drogi Pańskie, Gdyż wielka jest chwała Pana.  Zaiste, wzniosły jest Pan, a jednak spogląda na uniżonego, A dumnego z daleka poznaje.  Choćbym się znalazł w niedoli, Ty mnie zachowasz przy życiu. Przeciwko złości nieprzyjaciół moich wyciągniesz rękę, A prawica twoja wybawi mnie." 
Ps. 138:3-7

"Psalm Dawidowy. Panie, wzywam cię, pośpiesz mi z pomocą, Usłysz głos mój, gdy wołam do ciebie!  Niech wznosi się ku tobie modlitwa moja jak kadzidło, A podniesienie rąk moich jak ofiara wieczorna!"
Ps. 141:1-2

"Bliski jest Pan wszystkim, którzy go wzywają, Wszystkim, którzy, go wzywają szczerze.  Spełnia życzenie [pragnienie] tych, którzy się go boją, A wołanie ich słyszy i wybawia ich."
Ps. 145:18-19


Wielu ludzi, niestety, używa, wzywa imienia Pana na daremno, szydzi z imienia Pana, lży je i miesza z przekleństwami i bluźnierstwami.

"
Lecz teraz, co mam robić? - mówi Pan - gdyż mój lud został niezasłużenie zabrany, jego tyrani chełpią się - mówi Pan - a moje imię ustawicznie jest lżone, dzień po dniu?  Dlatego mój lud pozna moje imię, zrozumie w owym dniu, że to Ja jestem, który mówi: Oto jestem." Izajasza 52:5-6

c.d.n

Każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony cz.2,


2 komentarze: