piątek, 19 października 2018

Rozdział 14:9-13

"Na to bowiem Chrystus umarł i ożył, aby i nad umarłymi i nad żywymi panować.  Ty zaś czemu osądzasz swego brata? Albo i ty, czemu pogardzasz swoim bratem [masz go za nic]? Wszak wszyscy staniemy przed sądem Bożym [trybunałem sądu Chrystusa].  Bo napisano: Jakom żyw, mówi Pan, ugnie się przede mną wszelkie kolano i wszelki język wyznawać będzie Boga.  Tak więc każdy z nas za samego siebie zda sprawę Bogu.  Przeto [nie potępiamy, nie pogardzajmy] nie osądzajmy już jedni drugich [przestańmy więc wyrokować jedni o drugich], ale raczej baczcie, aby nie dawać [nie kłaść] bratu powodu do upadku [potknięcia] lub zgorszenia.


W jednym bezimiennym artykule znalazłem interesującą definicję słabego w wierze; "Słabi – to ludzie, którzy wskutek wrażliwości sumienia albo w trosce o osiągnięcie wyższej doskonałości lub wreszcie z braku dostatecznie solidnej wiedzy, zwłaszcza teologicznej [ugruntowanego przekonania], powstrzymywali się od spożywania niektórych pokarmów, nie pili wina i przestrzegali skrupulatnie świąt, zmian w układzie ciał niebieskich itp., co również wiązało się ze spożywaniem lub niespożywaniem pewnych pokarmów."

Silny korzysta z wolności jaką mu daje Chrystus

Silny korzysta z wolności jaką mu daje Chrystus. Słaby ma mniejsze poczucie wolności, czuje się skrępowany, obciążony zakazami, które w żaden sposób nie wynikają z przekazu Słowa Bożego. Nie dotykaj, nie kosztuj, nie ruszaj...

S. Olyott pisze; "Kiedy silni widzą skrupuły słabych powiadają zwykle; "nie wygłupiaj się". Kiedy słabi widzą jak mocni wykonują te uczynki, które oni uważają za niewłaściwe powiadają zwykle; "nie bądź światowy."

Trudność w tym rozdziale polega na tym, że mamy problem z zakresem wyznawanych poglądów. Paweł pisze tylko o dwóch kwestiach; o jedzeniu lub nie jedzeniu mięsa [wszystkiego] oraz o świętowaniu [przestrzeganiu] pewnych dni. Natomiast ja i pewnie inni też, chcielibyśmy ten wachlarz mniemań i poglądów rozszerzyć na inne obszary codziennego życia; oglądanie telewizora, chodzenie do kina, teatru, na koncerty, uprawianie sportu, kibicowanie zespołom sportowym, ubieranie się w modne ubrania, picie wina czy piwa, stosowanie kosmetyków, noszenie, nie noszenie obrączki i.t.p.

Nasza wolność nie może okazać się swawolą, ani pułapka dla słabych. Wolność nie może być przyczyną potknięcia się i zgorszenia innej osoby. Granicę wyznaczają inne słowa Pawła, oraz Jana; "A więc: Czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek czynicie, wszystko czyńcie na chwałę Bożą." 1 Koryntian 10:31; "I wszystko, cokolwiek działacie słowem lub czynem, wszystko czyńcie w imię Pana Jezusa, dziękując Bogu Ojcu przez Niego. Kolosan 3:17; "Kto mówi, że w nim mieszka, powinien sam tak postępować, jak On postępował." 1 Jana 2:6

Co ważne, apostoł Paweł wyznacza pewne ramy naszej wolności w Chrystusie w pierwszych wierszach dwunastego rozdziału. Musimy o tym pamiętać.

Na moment wrócę do kwestii przekonań. W tych naszych rozważaniach; jeść czy nie jeść, świętować jakiś dzień lub nie świętować, Paweł zwraca uwagę na jedną ważną rzecz, na przekonanie. "Jakąkolwiek drogę człowiek obrał, niech będzie przekonany o jej prawości. U podstaw jego postępowania nie może być zwyczaj lub przesąd, lecz przekonanie. Nie powinien czegoś robić tylko dlatego, że wszyscy to robią i dlatego tak „trzeba” robić. Postępując w ten sposób człowiek ten dowodzi, że jego sercem wciąż kierują pewne przesądy. Raczej każdy swój krok powinien przemyśleć, dojść do określonych wniosków i czynić to, co jest zgodne z jego osobistym przekonaniem. Paweł dodałby tutaj jeszcze coś więcej - żaden człowiek swoich osobistych praktyk nie ma prawa uważać za powszechną zasadę, obowiązującą wszystkich ludzi."

"Lecz ten, kto ma wątpliwości, gdy je, jest potępiony, bo nie postępuje zgodnie z przekonaniem; wszystko zaś, co nie wypływa z przekonania, jest grzechem." Rzymian 14:23

Nie podkładaj bratu pod nogi powodów do upadku...

"Przestańmy więc osądzać jeden drugiego! Takiego za to osądu dokonujmy - aby nie rzucać przeszkód pod nogi brata ani nie zastawiać na niego sideł." Mesjański NT

Pan Jezus i apostołowie przestrzegali przed gorszeniem "słabych", maluczkich; "I rzekł do uczniów swoich: Niepodobna, by zgorszenia nie przyszły, lecz biada temu, przez którego przychodzą. Lepiej by było dla niego, gdyby kamień młyński zawisł na szyi jego, a jego wrzucono do morza, niż żeby zgorszył jednego z tych maluczkich [małych]. Miejcie się na baczności. Jeśliby zgrzeszył twój brat, strofuj go, a jeśli się upamięta, odpuść mu." Łuk. 17:1-3

Taką troskę o "słabych" okazywał sam Paweł;  "Lecz nie wszyscy mają właściwe poznanie; niektórzy bowiem, przyzwyczajeni dotąd do bałwochwalstwa, spożywają mięso jako składane w ofierze bałwanom i sumienie ich z natury słabe, kala się. Zapewne, pokarm nie zbliża nas do Boga, gdyż nic nie tracimy, jeśli nie jemy, i nic nie zyskujemy, jeśli jemy. Baczcie jednak, aby ta wolność wasza nie stała się zgorszeniem dla słabych. Albowiem jeśliby kto ujrzał ciebie, który masz właściwe poznanie, siedzącego za stołem w świątyni pogańskiej, to czyż to nie pobudzi sumienia jego, ponieważ jest słaby, do spożywania mięsa składanego w ofierze bałwanom? I tak przyczyni się twoje poznanie do zguby człowieka słabego, brata, za którego Chrystus umarł. A tak, grzesząc przeciwko braciom i obrażając ich słabe sumienie, grzeszycie przeciwko Chrystusowi. Przeto, jeśli pokarm gorszy brata mego, nie będę jadł mięsa na wieki, abym brata mego nie zgorszył." 1 Kor. 8:7-13

Zgorszyć kogoś to; naruszyć czyjeś poczucie przyzwoitości, lub zdemoralizować kogoś. Wzbudzić w kimś gwałtowne, nieprzychylne emocje; wzburzyć, zbulwersować. Wywrzeć zły, demoralizujący wpływ na kogoś; zdemoraliz
ować, zdeprawować, znieprawić. Popsuć kogoś. Sprawić, że jego stan będzie gorszy od poprzedniego. Słowo zgorszyć zostało przetłumaczone z greckiego słowa 'skandalon'. Słowo 'skandalon' dosłownie znaczy pułapkę, sidło, blokadę, coś o co się potykamy i upadamy.

"Wszystko, co się sprzedaje w jatkach, jedzcie, o nic nie pytając dla spokoju sumienia; Albowiem Pańska jest ziemia i to, co ją wypeł
nia. A jeśli was kto z niewiernych zaprosi, a chcecie pójść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, o nic nie pytając dla spokoju sumienia. A jeśliby wam ktoś powiedział; To jest mięso złożone w ofierze bałwanom, nie jedzcie przez wzgląd na onego, który na to wskazał, i dla spokoju sumienia; Mówię zaś nie o twoim sumieniu, lecz o sumieniu bliźniego; bo dlaczegóż by moja wolność miała być sądzona przez cudze sumienie? A jeśli ja z dziękczynieniem coś spożywam, dlaczego mają mi złorzeczyć za to, za co ja dziękuję? A więc: Czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek czynicie, wszystko czyńcie na chwałę Bożą. Nie dawajcie zgorszenia ani Żydom, ani Grekom, zaś zborowi Bożemu, Jak i ja staram się pod każdym względem podobać się wszystkim, nie szukając korzyści własnej, lecz wielu, aby byli zbawieni." 1 Kor. 10:25-33

Wszyscy bowiem staniemy przed trybunałem sądu Chrystusa

Paweł w 2 Koryntian 5:10 uświadamia nam, że przyjdzie nam stanąć przed trybunałem Chrystusowym. Co to jest trybunał? Wg. słownika jest to sąd o specjalnych kompetencjach lub o szczególnym znaczeniu oraz forum, miejsce publiczne, na którym dokonuje się osąd nad kimś lub nad czymś. Greckie słowo 'bema' oznacza podwyższoną platformę, publiczne miejsce z którego urzędnicy rzymscy, tacy jak Piłat czy Galion sądzili rożne sprawy.

"Albowiem my wszyscy musimy stanąć przed sądem Chrystusowym, aby każdy odebrał zapłatę za uczynki swoje, dokonane w ciele, dobre czy złe."
Również tutaj, w naszym fragmencie, czytamy, że Paweł przypomina wierzącym w Rzymie, o tym dniu, kiedy wszyscy staniemy przed tym świętym i sprawiedliwym trybunałem. To będzie wielkie zgromadzenie, pełne ludzi, ich ilość po krańce ziemi, ludzi w czołobitnym pokłonie klęczących przed Sędzią. A każdy z nas będzie przed Bogiem odpowiadał za siebie, bo; "nie ma stworzenia, które by się mogło ukryć przed nim, przeciwnie, wszystko jest obnażone i odsłonięte przed oczami tego, przed którym musimy zdać sprawę. " Hebrajczyków 4:13

"Jeśli bowiem kto mniema, że jest czymś, będąc niczym, ten samego siebie oszukuje. Każdy zaś niech bada własne postępowanie, a wtedy będzie miał uzasadnienie chluby wyłącznie w sobie samym, a nie w porównaniu z drugim. Albowiem każdy własny ciężar poniesie." Galatów 6: 3-5

"Do mnie się zwróćcie, wszystkie krańce ziemi, abyście były zbawione, bo Ja jestem Bogiem i nie ma innego. Przysiągłem na siebie, z moich ust wyszła prawda, słowo niezmienne, że przede mną będzie się zginać wszelkie kolano, będzie przysięgał wszelki język, mówiąc: Jedynie w Panu jest zbawienie i moc, do niego przyjdą ze wstydem wszyscy, którzy się na niego gniewali." Izajasza 45:22-24

"Dlatego też Bóg wielce go [Chrystusa] wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest ponad wszelkie imię, Aby na imię Jezusa zginało się wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią I aby wszelki język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca." Filipian 2:9-11

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz