poniedziałek, 23 lipca 2018

Rozdział 10:5-7

"Tak bowiem Mojżesz pisze o usprawiedliwieniu, które jest z zakonu: Człowiek, który spełnił, [wykonał jakąś pracę, uczynić coś dla] zakon, przezeń żyć będzie. A usprawiedliwienie, które jest z wiary, tak mówi: Nie mów w sercu swym: Kto wstąpi do nieba? To znaczy, aby Chrystusa sprowadzić na dół;  albo: Kto zstąpi do otchłani [głębi głębin]? To znaczy, aby Chrystusa wywieść z martwych w górę.  Ale co powiada Pismo? Blisko ciebie jest SŁOWO [gr. rhema], w ustach twoich i w sercu twoim; to znaczy, słowo [przesłanie] wiary, które głosimy [ogłaszamy]. "


Paweł ponownie sięga do Starego Testamentu. Poprzednio dokonał kompilacji tekstu z Izajasza. Teraz sięga do Księgi Powtórzonego Prawa, Ezechiela, cytuje je, a nawet używa parafrazy. Przeczytajmy teraz cztery bardzo ważne, dla dzisiejszych rozważań, fragmenty z Pisma Świętego.

"I dałem im moje przykazania, i objawiłem im moje prawa, które jeżeli człowiek wykonuje, żyje dzięki nim  nadałem im również moje sabaty, aby były znakami między mną a nimi, aby wiedzieli, że Ja, Pan, jestem tym, który ich uświęca. Lecz dom izraelski był przekorny wobec mnie na pustyni, nie postępował według moich przykazań, wzgardził moimi prawami, które jeżeli człowiek wykonuje, żyje dzięki nim; i bezcześcili bardzo moje sabaty. Wtedy postanowiłem wylać na nich swoją zapalczywość na pustyni, aby ich wytępić." Ezechiela 20:13

"Przepisów moich i praw moich przestrzegajcie. Człowiek, który je wykonuje, żyje przez nie; Jam jest Pan!" Kapłańska 18:5

Bardzo blisko ciebie jest SŁOWO, w twoich ustach i w twoim sercu, abyś je czynił

"(…) Jeżeli nawrócisz się do Pana, Boga twego, z całego serca twego i z całej duszy twojej.  To przykazanie bowiem, które ja ci dziś nadaję, nie jest dla ciebie ani za trudne, ani za dalekie. Nie jest ono na niebie, aby trzeba było mówić: Któż nam wstąpi do nieba i do nas je sprowadzi, i nam je oznajmi, abyśmy je spełniali?  Nie jest też ono za morzem, aby trzeba było mówić: Któż nam się przeprawi za morze i do nas je sprowadzi, i nam je oznajmi, abyśmy je spełniali?  Lecz bardzo blisko ciebie jest słowo, w twoich ustach i w twoim sercu, abyś je czynił.  Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i dobro oraz śmierć i zło;  gdyż ja nakazuję ci dzisiaj, abyś miłował Pana, Boga twego, chodził jego drogami i przestrzegał jego przykazań, ustaw i praw, abyś żył i rozmnażał się, a Pan, Bóg twój, będzie ci błogosławił w ziemi, do której idziesz, aby ją posiąść.  Jeżeli zaś odwróci się twoje serce i nie będziesz słuchał, jeżeli dasz się odwieść i będziesz oddawał pokłon innym bogom oraz im służył,  to oznajmiam wam dzisiaj, że zginiecie i niedługie będą wasze dni na ziemi, do której przeprawiasz się przez Jordan, aby dojść do niej i objąć ją w posiadanie.  Biorę dziś przeciwko wam na świadków niebo i ziemię. Położyłem dziś przed tobą życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. WYBIERZ przeto życie, abyś żył, ty i twoje potomstwo, Księga Powtórzonego Prawa 30:10-20

"Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu, są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu.  A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie.  Zakon zaś nie jest z wiary, ale: Kto go wypełni, przezeń żyć będzie.  Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu, stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie,” Galacjan 3:10-13

Czy były to warunki nie do spełnienia? Przyjęło się, że tak. Ale zadajemy sobie pytanie, czy Pan Bóg polecił ludziom coś, co było dla nich niemożliwe do wykonania? Popatrzmy na to w ten sposób, gdy ludzie szanowali Boga i Jego Prawo, Bóg im błogosławił. Przecież były takie momenty w historii narodu wybranego, że ludzie żyli sobie dostanie i spokojnie w ziemi obfitującej w miód i mleko. Czy wtedy wypełniali wszystkie przepisy Prawa? Nie! Składali ofiary, które oczyszczały ich z grzechu. Jeżeli naród odwrócił się od Pana Boga, uległ zwiedzeniu, bałwochwalstwu, czynił obrzydliwe rzeczy, których listę mamy w Księdze Ezechiela, wtedy zamiast błogosławieństwa ich udziałem było przekleństwo. Co wtedy? Prorocy nawoływali; nawrócicie się z całego serca, a żyć będziecie. Czy było to niemożliwe do spełnienia?

Z drugiej strony w liście do Galacjan czytamy o przekleństwie Zakonu [Prawa]; "Zakon zaś nie jest z wiary, ale: Kto go wypełni, przezeń żyć będzie."

W wierszu piątym jest użyte ciekawe słowo '
poiēsas'. Ma ono wiele znaczeń, generalnie oznacza wykonanie pracy, uczynienie czegoś, nawet wytworzenie, stworzenie.  Żydzi usiłowali zyskać usprawiedliwienie i łaskawość Boga na swój ludzki, cielesny sposób. Barclay pisze; "Cała religijność żydowska opierała się na skrupulatnym przestrzeganiu nakazów zakonu." A ten fragment Listu do Rzymian; "jest to apel do przysłuchania się prorokom, którzy już dawno temu wiarę uważali za jedyną drogę do Boga, dostępną dla każdego człowieka."

Bo zresztą nie jest On daleko od nikogo z nas

Jaka jest zatem różnica? Paweł pokazuje dwie drogi, pierwsza to przestrzeganie przykazań, druga droga to wiara i żywa relacja z Jezusem Chrystusem, Panem i Zbawicielem, który nie jest daleko od nas, który zmartwychwstał. Niektórzy Żydzi nie wierzyli w zmartwychwstanie. Do czasu Jezusa ludzkie życie obracało się wokół tego co doczesne. Gdy umierali, Szeol był miejsce jakiegoś zawieszenia. Ofiary ze zwierząt owszem oczyszczały, ale nie usprawiedliwiały, nie dawały życia wiecznego. Ofiara Baranka Bożego postawiła kropkę, sprawiła, że Zakon dojrzał, doszedł do swojej pełni, do doskonałości. Otworzyła drogę do zmartwychwstania i do życia wiecznego. S. Olyott napisał; "Nie trzeba dokonywać żadnego niemożliwego czynu i wspinać się do nieba, aby osiągnąć sprawiedliwość. To Chrystus zstąpił z nią na ziemię. Nie trzeba zstępować w najgłębsze głębie, aby ją osiągnąć.Bo Chrystus powstał z martwych, aby ją dla nas uzyskać. Nie, sprawiedliwość ta jest TUTAJ, obecna leżąca przed nami NA WYCIĄGNIĘCIE REKI. Nie jest to coś odległego i nieosiągalnego."

"Gdyż celem, do którego zmierza Tora [Zakon], jest Mesjasz, który daje sprawiedliwość każdemu, kto ufa [wierzy]." Rzy
mian 10:4

"Patrzcie! Nauczyłem was ustaw
i praw, jak mi rozkazał Pan, mój Bóg, abyście tak postępowali w ziemi, do której wchodzicie, aby ją wziąć w posiadanie.  Przestrzegajcie ich więc i spełniajcie je, gdyż one są mądrością waszą i roztropnością waszą w oczach ludów, które usłyszawszy o wszystkich tych ustawach, powiedzą: Zaprawdę, mądry i roztropny jest ten wielki naród. Bo któryż wielki naród ma bogów tak bliskich, jak bliski jest nam Pan, nasz Bóg, ilekroć go wzywamy.  I któryż wielki naród ma ustawy i prawa tak sprawiedliwe, jak cały ten zakon, który wam dziś nadaję.  Tylko strzeż się i pilnuj swojej duszy, abyś nie zapomniał tych rzeczy, które widziały twoje oczy, i aby nie odstąpiły od twego serca po wszystkie dni twojego życia, ale opowiadaj o nich swoim synom i synom swoich synów." Księga Powtórzonego Prawa 4:5-9

"Bóg uczynił tak, aby ludzie Go szukali i być może dosięgali i znajdowali Go, bo zresztą nie jest On daleko od nikogo z nas," Dzieje 17:27

Jest tu interesująca zbieżność. Co było blisko Żydów? Słowo!. Czytaliśmy o tym w piątej Księdze Mojżeszowej.  Co jest blisko nas ? Słowo!

"Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było Słowo.  Ono było na początku u Boga.  Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało.  W nim było życie, a życie było światłością ludzi. (...) Prawdziwa światłość, która oświeca każdego człowieka, przyszła na świat.  Na świecie był i świat przezeń powstał, lecz świat go nie poznał.  Do swej własności przyszedł, ale swoi go nie przyjęli.  Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego,  którzy narodzili się nie z krwi ani z cielesnej woli, ani z woli mężczyzny, lecz z Boga.  A SŁOWO ciałem się stało i ZAMIESZKAŁO WŚRÓD NAS [BLISKO NAS], i ujrzeliśmy chwałę jego, chwałę, jaką ma jedyny Syn od Ojca, pełne łaski i prawdy." Jana 1:1-14

2 komentarze:

  1. Ksiega Wyjscia 3 :14 TO NIE WIECIE ZE TO JEST JEDYNY TEN SAM BOG Jana 8:58., Ewangelia Jana18:5-6.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zastanawiam się jak rozumieć wersety 6 i 7:
    6.Sprawiedliwość zaś z wiary mówi tak: Nie mów w swoim sercu: Kto wstąpi do nieba? To znaczy, by Chrystusa sprowadzić na dół;
    7.albo: Kto zstąpi do otchłani? To znaczy, by Chrystusa wyprowadzić spośród umarłych.

    Wydawało mi się że możnaby rozumieć to tak:
    Nie trzeba szukać jakichś metod uczynkowych do zbawienia, szukając jaki uczynek będzie najlepszy - a odrzucając ratunek przez wiarę.
    Podobnie nie trzeba też bać się przeraźliwie zakazów ale przestrzegać je z miłością.

    Sens jest ale może być to trochę naciągane. :)

    OdpowiedzUsuń