wtorek, 31 lipca 2018

Rozdział 10:16-18

"Lecz nie wszyscy dali posłuch [okazali posłuszeństwo] dobrej nowinie; mówi bowiem Izajasz: Panie! Któż uwierzył zwiastowaniu naszemu?  Wiara tedy jest ze słuchania, a słuchanie przez Słowo [Rhema - słowo wypowiedziane] Chrystusowe [Boże]. Ale mówię: [zadaję pytanie] Czy nie słyszeli? Ależ tak: Po całej ziemi rozległ się ich głos, a słowa ich dotarły aż do krańców ziemi [zamieszkałego świata]."


Powtórzę ważną myśl z poprzedniego rozważania; "Bóg wyprawia posłańców (proroków, apostołów, kaznodziei, nauczycieli, ewangelistów), którzy są Jego błogosławieństwami dla potrzebującego świata. Podczas gdy Bóg w Swej łasce wyznacza posłańców ewangelii, słuchacze muszą właściwie zareagować na ich przesłanie." B. Utley

Głosić - słuchać - dać posłuch - być posłusznym...
Lecz nie wszyscy dali posłuch dobrej nowinie;


"Kto uwierzył wieści naszej, a ramię Pana komu się objawiło?" Izajasza 53:1  Apostoł Paweł cytuje słowa proroka Izajasza. Prorok martwi się tym, że ludzie jego pokolenia nie chcieli słuchać i dać posłuchu proroczym wieściom. Czy w Izraelu nie było Bożych posłańców? Czy nie byli oni dobrze przygotowani i posłani przez samego Boga JHWH ? Czy ich poselstwo było nieklarowne i rozwodnione? Z całą pewnością możemy powiedzieć, że nie. Historia się powtarza i o podobnej sytuacji w naszym dzisiejszym fragmencie napisał Paweł.

Przeczytajmy co w tej sprawie napisał Jan w swojej Ewangelii; "A chociaż tyle cudów dokonał wobec nich, nie wierzyli w niego, aby się wypełniło słowo proroka Izajasza, jakie wypowiedział: Panie, któż uwierzył wieści naszej, a komu objawiło się ramię Pana? Dlatego nie mogli uwierzyć, że znowu rzekł Izajasz: Zaślepił oczy ich i zatwardził serce ich, aby nie widzieli oczami swymi i nie rozumieli sercem swym, i żeby się nie nawrócili, i żebym ich nie uzdrowił. To powiedział Izajasz, gdyż ujrzał chwałę jego i mówił o nim. Mimo to jednak wielu członków Rady uwierzyło w niego, ale gwoli faryzeuszów nie wyznawali swej wiary, żeby nie zostali wyłączeni z synagogi; umiłowali bowiem bardziej chwałę ludzką niż chwałę Bożą." Jana 12:37-43

Jednym z Bożych posłańców był Szczepan. W Dziejach Apostolskich 7:56-58 czytamy, że gdy tylko ogłaszał wieści o Jezusie, Żydzi z wściekłością zatykali sobie uszy. Czy nie słyszeli ? "Oto widzę niebiosa otwarte i Syna Człowieczego stojącego po prawicy Bożej. Oni zaś podnieśli wielki krzyk, zatkali uszy swoje i razem rzucili się na niego. A wypchnąwszy go poza miasto, kamienowali."

Apostoł Paweł zwraca uwagę Żydów na brak u nich posłuchu dla dobrych wieści. W momencie przyjmowania wiadomości o spadku, potrzebna jest jakaś reakcja na to co się słyszy. Nie wystarczy słyszeć, trzeba jeszcze uwierzyć w to co się słyszy, dać temu posłuch i być posłusznym temu co się słyszy. Trzeba przyjąć Słowo z całą gotowością, z pasją, z radością tak jak Żydzi w Berei. Posłuch i posłuszeństwo Słowu to kolejne ważne kroki na drodze do zbawienia.

"Jeśli kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha."
Marek 7:16


"Chcę dowiedzieć się od was tego jednego: Czy przez uczynki zakonu otrzymaliście Ducha, czy przez SŁUCHANIE z WIARĄ? Czy aż tak nierozumni jesteście? Rozpoczęliście w duchu, a teraz na ciele kończycie? Czy daremne były tak liczne wasze doznania? Rzeczywiście, byłyby daremne. Czy ten, który daje wam Ducha i dokonuje wśród was cudów, czyni to na podstawie uczynków zakonu, czy na podstawie SŁUCHANIA z WIARĄ?" Galacjan 3:2-5

"A bądźcie WYKONAWCAMI Słowa, a nie tylko SŁUCHACZAMI, oszukującymi samych siebie. Bo jeśli ktoś jest SŁUCHACZEM Słowa, a nie WYKONAWCĄ, to podobny jest do człowieka, który w zwierciadle przygląda się swemu naturalnemu obliczu; bo przypatrzył się sobie i odszedł, i zaraz zapomniał, jakim jest. Ale kto wejrzał w doskonały zakon wolności i trwa w nim, nie jest SŁUCHACZEM, który zapomina, lecz WYKONAWCĄ; ten będzie błogosławiony w swoim działaniu." Jakuba 1:22-25

"Bracia zaś wyprawili zaraz w nocy Pawła i Sylasa do Berei; ci, gdy tam przybyli, udali się do synagogi Żydów, którzy byli szlachetniejszego usposobienia niż owi w Tesalonice; przyjęli oni Słowo z całą gotowością [ochotą, żarliwością] i codziennie badali Pisma, czy tak się rzeczy mają." Dzieje 17:10,11

"Dlatego nieustannie dziękujemy Bogu, bo gdy przyjęliście słowo Boże, usłyszane od nas, przyjęliście je nie jako słowo ludzkie, ale - jak jest naprawdę - jako słowo Boga, który działa w was wierzących." 1 Tesaloniczan 2:13

Będziesz słuchał głosu Pana Boga Twego

Dzisiejszy fragment jest często zapominaną kontynuacją poprzedniego. Poprzedni, wyrwany z kontekstu, kładzie nacisk na ogłaszanie dobrych nowin. Ten kolejny, akcentuje potrzebę słuchania i wykonywania Słowa.

Żydzi po wygnaniu z Ziemi Obiecanej stali się nośnikiem Pism Starego Testamentu. Obecnie Ewangelia jest głoszona praktycznie po całym zamieszkałym świecie. Odnoszę wrażenie, że tam gdzie jest najgłośniej i najczęściej obwieszczana, tam jest najmniej słuchana. Proszę przeczytajmy jeszcze kilka, dających nam sporo do myślenia fragmentów z Pisma Świętego. To są fragmenty mówiące nam o konieczności słuchania Pana Boga, o błogosławieństwie dla słyszących i o konsekwencjach ignorowania Jego głosu.

"I ujrzą wszystkie ludy ziemi, że imię Pana jest WZYWANE u ciebie, i będą się ciebie bać. Ponad miarę obdarzy cię Pan dobrem w twoim potomstwie, w rozpłodzie twego bydła, w plonach twojej roli, na ziemi, co do której Pan poprzysiągł twoim ojcom, że ci ją da.  Otworzy Pan przed tobą swój skarbiec dobra, niebiosa, aby dawać deszcz na twoją ziemię w czasie właściwym i aby błogosławić wszelką pracę twoich rąk tak, że będziesz mógł pożyczać wielu narodom, ale ty sam nie będziesz pożyczał.  I uczyni cię Pan głową, a nie ogonem, i będziesz zawsze tylko na górze, a nigdy nie będziesz na dole, JEŻELI BĘDZIESZ SŁUCHAŁ przykazań Pana, Boga twego, które ja ci dziś nadaję, abyś ich pilnie przestrzegał; nie odstąpisz ani w prawo, ani w lewo od żadnego ze słów, które ja wam dziś nakazuję po to, aby pójść za innymi bogami i im służyć.  Lecz JEŻELI NIE USŁUCHASZ GŁOSU Pana, Boga twego, i nie będziesz pilnie spełniał wszystkich jego przykazań i ustaw jego, które ja ci dziś nadaję, to przyjdą na cię te wszystkie przekleństwa i dosięgną cię. Przeklęty będziesz w mieście i przeklęty będziesz na polu." Powtórzonego Prawa 28:12-16

"Wtedy wzywać mnie będą, lecz ich nie wysłucham, szukać mnie będą, lecz mnie nie znajdą,  bo nienawidzili poznania i nie obrali bojaźni Pana,  nie chcieli mojej rady, gardzili każdym moim ostrzeżeniem.  Dlatego muszą spożywać owoc swojego postępowania i sycić się swoimi radami," Przysłów 1:28-31

"Słuchajcie mojego głosu, a Ja będę waszym Bogiem, wy zaś będziecie moim ludem, postępujcie całkowicie tą drogą, którą wam nakazuję, aby się wam dobrze działo!  Lecz oni nie usłuchali i nie nakłonili swojego ucha, ale postępowali według skłonności i uporu swojego złego serca i odwrócili się do mnie tyłem, a nie twarzą.  Od tego dnia, gdy wasi ojcowie wyszli z ziemi egipskiej, aż do dnia dzisiejszego, posyłałem do was nieprzerwanie i nieustannie swoje sługi, proroków.  Lecz oni nie usłuchali mnie ani nie nakłonili swojego ucha, ale usztywnili swój kark i postępowali gorzej niż ich ojcowie.  Gdy więc będziesz mówił do nich wszystkie te słowa, oni cię nie usłuchają, gdy będziesz do nich wołał, oni ci nie odpowiedzą.  Mów więc do nich: To jest ten naród, który nie usłuchał głosu Pana, swojego Boga, i nie przyjął przestrogi; zaginęła prawda, starta została z ich ust!" Jer
emiasza 7:22-28

"I rzekł Pa
n do mnie: Istnieje sprzysiężenie między mężami judzkimi i mieszkańcami Jeruzalemu,  że zawrócili do win swoich praojców, którzy nie chcieli słuchać moich słów, lecz poszli za cudzymi bogami, aby im służyć; i zerwał dom izraelski i dom judzki moje przymierze, które zawarłem z ich ojcami.  Dlatego tak mówi Pan: Oto sprowadzę na nich nieszczęście, z którego nie będą mogli się wydostać, a gdy będą wołać do mnie, nie wysłucham ich." Jeremiasza 11:9-11

"I rzekłem do nich: Niech każdy z was odrzuci obrzydliwości miłe dla jego oczu, a nie kalajcie się bałwanami egipskimi - Ja, Pan, jestem waszym Bogiem.  Lecz oni byli przekorni wobec mnie i nie chcieli mnie słuchać; nikt nie odrzucił obrzydliwości miłych dla swoich oczu i nie opuścili bałwanów egipskich. Ezechiela 20:7-8

"Lecz oni nie chcieli usłuchać, odwrócili się do mnie plecami i zatkali uszy, aby nie słyszeć.  Zatwardzili swoje serca jak diament, aby nie musieć słuchać zakonu i słów, które Pan Zastępów posyłał do nich przez swego Ducha za pośrednictwem dawnych proroków. Dlatego Pan Zastępów wybuchnął wielkim gniewem.  Stało się więc tak, jak On wołał, a oni nie słuchali, tak też, gdy oni będą wołać, Ja ich nie wysłucham - mówi Pan Zastępów.  I rozrzuciłem ich huraganem pomiędzy wszystkie narody, których nie znali, a pozostała po nich ziemia spustoszona, tak że nikt tamtędy nie przechodził. A tak przepiękny kraj zamienili w pustynię." Zachariasza 7:11-14

"A przecież Pan, Bóg ich ojców, nieustannie wysyłał do nich swoich posłańców, litując się nad swoim ludem i nad swoim mieszkaniem.  Lecz oni drwili z posłańców Bożych, pogardzali jego słowami i wyszydzali jego proroków, aż gniew Pana na jego własny lud wzmógł się tak, iż nie było już ratunku.  Toteż sprowadził na nich króla chaldejskiego, który pobił mieczem ich pierworodnych w ich świętym przybytku, nie oszczędzając ani młodzieńców, ani dziewic, ani starców, ani sędziwych. Wszystkich wydał Pan w jego ręce. "  2 Kronik 36:15
-17

"Posył
ał też Pan do was nieustannie i gorliwie wszystkie swoje sługi, proroków, ale nie słuchaliście i nie nakłoniliście swojego ucha, aby słuchać. A mówił: Nawróćcie się, każdy ze swojej złej drogi i swoich złych uczynków, a będziecie mogli mieszkać w ziemi, którą Pan dał wam i waszym ojcom od wieków na wieki. Nie chodźcie za cudzymi bogami, aby im służyć i oddawać im pokłon, i nie pobudzajcie mnie do gniewu dziełem swoich rąk, a nie uczynię wam nic złego.  Lecz wy mnie nie słuchaliście - mówi Pan - pobudzając mnie do gniewu dziełem swoich rąk, ku waszej zgubie.  Dlatego tak mówi Pan Zastępów: Ponieważ nie słuchaliście moich słów,  oto ja..." Jeremiasza 25:4-9

"A przecież Ja posyłałem do was nieustannie i gorliwie wszystkie moje sługi, proroków, mówiąc: Nie czyńcie tej obrzydliwości, której Ja nienawidzę!  Ale nie usłuchali i nie nakłonili ucha, aby się odwrócić od swojej złości i nie spalać kadzidła cudzym bogom.  I tak się rozlało moje oburzenie i mój gniew, i rozgorzał przeciwko miastom judzkim i przeciwko ulicom Jeruzalemu. Zamieniły się więc w rumowisko, w pustkowie, jak to jest dzisiaj." Jeremiasza 44:4-6

Wniosek końcowy:

"Poświęć ich w prawdzie twojej; słowo twoje jest prawdą. Jak mnie posłałeś na świat, tak i ja posłałem ich na świat; i za nich poświęcam siebie samego, aby i oni byli poświęceni w prawdzie. A nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy przez ich słowo uwierzą we mnie." Jana 17:17-20

Słuchajcie słowa Pana! "Bez wiary zaś nie można podobać się Bogu; kto bowiem przystępuje do Boga, musi uwierzyć, że On istnieje i że nagradza tych, którzy go szukają." Hebr. 11:6; "Wiara tedy jest ze słuchania..."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz