czwartek, 31 maja 2018

Rozdział 8:14

"Bo ci, których Duch Boży prowadzi, są dziećmi [synami] Bożymi."


Pan Bóg jest zainteresowany by nie tylko mieszkać wśród swoich, ale też by ich prowadzić. Pan Bóg wyprowadził lud Izraela z niewoli, prowadził i wprowadził. Natomiast ludzie byli i są nadal niechętni by ich ktoś prowadził. Chcą być niezależni, nikt nie będzie mną sterował - mówią.


"Łaską swoją wiodłeś lud, który wykupiłeś; Prowadziłeś ich mocą swoją Do siedziby twojej świętości." Wyjścia 15:13

 "Naucz mnie czynić wolę swoją, Bo Ty jesteś Bogiem moim. Niech dobry duch twój prowadzi mnie Po równej ziemi!" Psalm 143:10

 "Jak owce wyprowadził lud swój, A wiódł ich jak trzodę po pustyni." Psalm 78:52:

"Na niwach zielonych pasie mnie. Nad wody spokojne prowadzi mnie." Psalm 24:2

"Daj mi o świcie doznać łaski twojej, Bo tobie ufam! Wskaż mi drogę, którą mam iść, Bo ku tobie podnoszę duszę moją! Ratuj mnie od nieprzyjaciół moich, Panie, Do ciebie się uciekam! Naucz mnie czynić wolę swoją, Bo Ty jesteś Bogiem moim. Niech dobry duch twój prowadzi mnie Po równej ziemi!" Psalm 143:8-10:

Lud Boży Nowego Testamentu, jest prowadzony przez Ducha Świętego. Taką obietnicę zostawił Pan Jezus.

"Lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy,wprowadzi was we wszelką prawdę, bo nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy, mówić będzie, i to, co ma przyjść, wam oznajmi." Jana 16:13

Pierwsze wspólnoty były prowadzone przez Ducha Świętego.  A "kościół wspomagany przez Ducha pomnażał się." W Dziejach Apostołów czytamy, że Duch; umożliwiał, przepowiadał, wysyłał na misję. Szczegółowo planował ewangelizację. Łączył uczniów Jezusa w zespoły. Udzielał  mocy i napełniał odwagą. Czasami przeszkadzał, ustanawiał starszych we wspólnotach,  uczestniczył w obradach starszych i apostołów. Udzielał instrukcji, upewniał, zniewalał, przynaglał. To było prowadzenie Ducha Świętego w praktyce. Pierwszy kościół nie potrzebował ludzkich programów, jak dobrze zarządzać zasobami ludzkimi. Jak skutecznie ewangelizować.  Nie potrzebował ludzkiego coachingu, mentoringu, nie potrzebował rotatorów, szkoleń, konferencji i tych wszystkich nowoczesnych metod marketingowych.  Był po prostu prowadzony przez Ducha Świętego.

"Mówię więc: Według Ducha postępujcie, a nie będziecie pobłażali żądzy cielesnej. Gdyż ciało pożąda przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko ciału, a te są sobie przeciwne, abyście nie czynili tego, co chcecie. A jeśli Duch was prowadzi, nie jesteście pod zakonem." Galatów 5:16-18:

Być prowadzonym od greckiego 'ago' to nie tylko prowadzenie, ale też noszenie czegoś, kogoś, branie, a nawet aresztowanie. Tak prowadzeni przez Ducha możemy uważać się za dzieci Bożych.

"Aby wykupił tych, którzy byli pod zakonem, abyśmy usynowienia dostąpili. A ponieważ jesteście synami, przeto Bóg zesłał Ducha Syna swego do serc waszych, wołającego: Abba, Ojcze! Tak więc już nie jesteś niewolnikiem, lecz synem a jeśli synem, to i dziedzicem przez Boga." Galatów 4:5-7

"Bo ci, którzy dają się prowadzić przez
Ducha Bożego, ci są synami Boga."  TNT

2 komentarze:

  1. Ten werset stał się przedmiotem rozważań teologicznych. David Pawson wskazywał, że jest on odczytywany odwrotnie niż jest napisany: "Dziećmi Bożymi są ci, którzy są prowadzeni Duchem Bożym". W zasadzie powstaje pytanie: Czy ten werset dostarcza nam kryterium do oceny tego, kto jest dzieckiem Bożym?

    Jeżeli przyjmujemy, że 8 rozdział listu do Rzymian nie opisuje tematu odwrócenia się od starego życia i nowego zrodzenia, a przechodzi do dalszych tematów: uświęcenia i życia w Duchu, wtedy może on wierzącym dawać zapewnienie: Skoro widzicie prowadzenie Ducha Świętego w swoim życiu, nie bójcie się, jesteście dziećmi Bożymi; a nie być klasyfikatorem podziału na wierzących i niewierzących (wierzących, którzy często mają w swoim okresie czas, kiedy Duch Boży ich nie prowadzi - gdy upadają).

    OdpowiedzUsuń
  2. W tym temacie należałoby postawić pytanie
    Czy byłem i czy jestem prowadzony?
    Wtedy mamy rozwiązanie dla obydwu interpretacji.

    OdpowiedzUsuń