wtorek, 21 sierpnia 2018

Rozdział 11:25-27

"A żebyście nie mieli zbyt wysokiego o sobie mniemania, [nie uważali się za lepszych, nie bądźcie przemądrzali] chcę wam, bracia, odsłonić tę tajemnicę [bo nie chcę, bracia, abyście byli nieświadomi tej tajemnicy]: zatwardziałość przyszła na część Izraela aż do czasu, gdy poganie w pełni wejdą, i w ten sposób będzie zbawiony cały Izrael, jak napisano: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel [ten który wyrywa, ratuje] i odwróci bezbożność od Jakuba. A to będzie przymierze moje z nimi, gdy zgładzę [zabiorę] grzechy ich."

W ostatnich wierszach jedenastego rozdziału Paweł zwraca uwagę na pewne cechy które prowadzą do upadku, zamieniają człowieka wierzącego, a nawet całe wspólnoty i denominacje w ruinę. Są nimi pycha, wyniosłość, zbyt wysokie mniemanie o sobie, fałszywe poczucie bezpieczeństwa, brak krytycznej oceny sytuacji, zatwardziałość, zanik duchowej wrażliwości. Te negatywne postawy zastąpiły prostą i szczerą, pełną zaufania Bogu wiarę.

"Pycha chodzi przed upadkiem, a wyniosłość ducha przed ruiną."
Przypowieść 1
6:18

Nie uważaj się sam za mądrego,
nie wymądrzaj się, nie bądź zarozumiały, wyniosły, arogancki


Apostoł Paweł zwraca się do braci z narodów, żeby nie oceniali sytuacji Żydów tylko w oparciu o swoje o
sobiste wnioski; "abyście nie wyobrażali sobie, że wiecie więcej, niż faktycznie wiecie."; "żebyście we własnym mniemaniu nie uważali się za rozumnych." Rozważając rożne kwestie każdy człowiek musi pamiętać o tym co Paweł napisał nieco dalej; "Bo któż poznał myśl Pana? Albo któż był doradcą jego?" Rzymian 11:34 A także o tym, że w wielu teologicznych zagadnieniach nasza wiedza jest "szczątkowa", że ostateczne postawienie kropki nad "i" należy do suwerennego Boga.

"Nie uważaj się sam za mądrego, bój się Pana i unikaj złego!"
Przypowieści 3:7

"Bądźcie wobec siebie jednakowo usposobieni; nie bądźcie wyniośli, lecz się do niskich skłaniajcie; nie uważajcie sami siebie za mądrych." Rzymian 12:16

Wtedy nadejdzie koniec

Tuż przed wniebowstąpieniem Pana odbyła się bardzo interesująca rozmowa z uczniami. Pan Jezus na pytanie uczniów kiedy odbuduje królestwo Izraela, nie odnosi się  do faktu przywrócenia królestwa, ale do czasu. Kwestia ponownego "wszczepienia" Izraela jest ściśle związana z wejściem "pełni" z pogan [narodów]. Wtedy cały Izrael będzie zbawiony. Przy czym słowo cały, należy rozumieć jako zbiorowość.  "Koniec" jest ściśle związany z zakończeniem czasu łaski dla pogan i ponownym "wszczepieniem" Izraela.  W czasach końca oczy wierzących uczniów Jezusa powinny być zwrócone w kierunku Izraela, ponieważ będzie to miejsce szczególnego działania Pana Boga. Zbawienie całego Izraela, tak rozumiem, odbędzie się podczas powtórnego przyjścia Pana Jezusa.

"Gdy oni tedy się zeszli, pytali go, mówiąc: Panie, czy w tym czasie odbudujesz królestwo Izraelowi?  Rzekł do nich: Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec w mocy swojej ustanowił,  ale weźmiecie moc Ducha Świętego, kiedy zstąpi na was, i będziecie mi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi." Dzieje 1:6,7

"I będzie głoszona ta ewangelia o Królestwie po całej ziemi na świadectwo wszystkim narodom [poganom], i wtedy nadejdzie koniec." Mateusza 24:14

"Gdyż dni te, to dni odpłaty, aby się wypełniło wszystko, co jest napisane.  Biada brzemiennym i karmiącym w owe dni; będzie bowiem wielka niedola na ziemi i gniew nad tym ludem,  i padną od ostrza miecza, i zostaną uprowadzeni do niewoli u wszystkich narodów, a Jerozolima będzie zdeptana przez pogan, aż się dopełnią czasy pogan." Łukasza 21:24

Apostoł Jan w widzeniu na wyspie Patmos widział tą pełnię z pogan [narodów] i tak to opisał; "
Potem widziałem, a oto tłum wielki, którego nikt nie mógł zliczyć, z każdego narodu i ze wszystkich plemion, i ludów, i języków, którzy stali przed tronem i przed Barankiem, odzianych w szaty białe, z palmami w swych rękach." Objawienie 7:9

Przyjdzie z Syjonu wybawiciel i odwróci bezbożność od Jakuba

Paweł pisząc List do Rzymian był wyraźnie "starotestamentowy". Pisząc o nadziei dla Izraela powołuje się na proroctwa, które teraz zacytuję.


"I będą się bali na Zachodzie imienia Pana, a na Wschodzie jego chwały, gdyż przyjdzie jak ścieśniona rzeka, na którą napiera powie
w Pana. Przyjdzie jako Odkupiciel dla Syjonu i dla tych, którzy w Jakubie odwrócili się od występku - mówi Pan. Co do mnie zaś, to moje przymierze z nim, jest takie, mówi Pan: Mój duch, który spoczywa na tobie, i moje słowo, które włożyłem w twoje usta, nie zejdą z ust twojego potomstwa ani z ust twoich wnuków mówi Pan - odtąd aż na wieki." Izajasza 59:1,19-21

"Oby przyszło z Syjonu zbawienie Izraela! Kiedy Pan odwróci niewolę ludu swego, Uraduje się Jakub, rozweseli się Izrael." Psalm 14:7

"W dniach, które idą, Jakub wypuści korzenie, Izrael zakwitnie, puści pędy i napełni cały świat płodami. (...) Dlatego też tylko tak będzie zmazana wina Jakuba i wtedy będzie pełny skutek jego rozgrzeszenia, gdy doprowadzi do rozbicia wszystkich kamieni ołtarza, jak się rozbija kamienie wapienne; gdy nie podniosą się już pomniki Astarty ani ołtarze kadzidlane. (...)  I stanie się w owym dniu, że Pan będzie młócił kłosy od Eufratu aż do Rzeki Egipskiej; a wy, synowie izraelscy, będziecie zbierani jeden za drugim.  I stanie się w owym dniu, że zatrąbi wielka trąba i przyjdą zaginieni w ziemi asyryjskiej i rozproszeni w ziemi egipskiej, i będą oddawali pokłon Panu na świętej górze w Jeruzalemie." Izajasza 27:6,9,12-13

"Oto idą dni mówi Pan - że zawrę z domem izraelskim i z domem judzkim nowe przymierze. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami w dniu, gdy ich ująłem za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej, które to przymierze oni zerwali, chociaż Ja byłem ich Panem - mówi Pan - Lecz takie przymierze zawrę z domem izraelskim po tych dniach, mówi Pan: Złożę mój zakon w ich wnętrzu i wypiszę go na ich sercu. Ja będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I już nie będą siebie nawzajem pouczać, mówiąc: Poznajcie Pana! Gdyż wszyscy oni znać mnie będą, od najmłodszego do najstarszego z nich - mówi Pan - Odpuszczę bowiem ich winę, a ich grzechu nigdy nie wspomnę."  
Jeremiasza 31:31-34

"Oto Ja zbiorę ich ze wszystkich krajów, do których ich rozproszyłem w moi
m gniewie i oburzeniu, i wielkim uniesieniu; sprowadzę ich znowu na to miejsce i sprawię, że będą mieszkać bezpiecznie.  I będą moim ludem, a Ja będę ich Bogiem.  I dam im jedno serce, i wskażę jedną drogę, aby się mnie bali po wszystkie dni dla dobra ich samych i ich dzieci po nich.  I zawrę z nimi wieczne przymierze, że się od nich nie odwrócę i nie przestanę im dobrze czynić; a w ich serce włożę bojaźń przede mną, aby ode mnie nie odstąpili. I będę się radował z nich, i dobrze im czynił; na stałe osadzę ich w tej ziemi, z całego serca i z całej duszy.  Gdyż tak mówi Pan: Jak sprowadziłem na ten lud całe to wielkie nieszczęście, tak sprowadzę na nich wszelkie dobro, które im zapowiadam." Jeremiasza 32:27-42

"Jeruzalem, Jeruzalem, które zabijasz proroków i kamienujesz tych, którzy do ciebie byli posłani, ileż to r
azy chciałem zgromadzić dzieci twoje, jak kokosz zgromadza pisklęta swoje pod skrzydła, a nie chcieliście!  Oto wam dom wasz pusty zostanie.  Albowiem powiadam wam: Nie ujrzycie mnie odtąd, aż powiecie: Błogosławiony, który przychodzi w imieniu Pańskim" Mateusza 23:37-39

"W owym dniu będę dążył do tego, aby zniszczyć wszystkie narody, które wyruszyły przeciwko Jeruzalemowi.  Lecz na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalemu wyleję ducha łaski i błagania. Wtedy spojrzą na mnie, na tego, którego przebodli, i będą go opłakiwać, jak opłakuje się jedynaka, i będą gorzko biadać nad nim, jak gorzko biadają nad pierworodnym." Zachariasza 12:9,10

"Oto przychodzi wśród obłoków, i ujrzy go wszelkie oko, a także ci, którzy go przebili, i będą biadać nad nim wszystkie plemiona ziemi. Tak jest! Amen" Objawienie 1:7

"I zabiorę was spośród narodów, i zgromadzę was ze wszystkich ziem; i sprowadzę was do waszej ziemi, i pokropię was czystą wodą, i będziecie czyści od wszystkich waszych nieczystości i od wszystkich waszych bałwanów oczyszczę was.  I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała serce kamienne, a dam wam serce mięsiste.  Mojego ducha dam do waszego wnętrza i uczynię, że będziecie postępować według moich przykazań, moich praw będziecie przestrzegać i wykonywać je.  I będziecie mieszkać w ziemi, którą dałem waszym ojcom; i będziecie moim ludem, a Ja będę waszym Bogiem." Ezechiela 36:14-28
"Przybliżyłem moją sprawiedliwość, już nie jest daleko, a moje zbawienie nie odwlecze się. I udzielę na Syjonie zbawienia Izraelowi, chwale mojej. " Izajasza 46:13

Odsłonić tę tajemnicę

Tą tajemnicą skrytą od
wieków jest kwestia pogan i zależność ich wszczepienia od nieposłuszeństwa i zatwardziałości Izraela. O tej tajemnicy napisał apostoł Paweł w Liście do Efezjan 3: 3-9;

"że przez objawienie została mi odsłonięta tajemnica, jak to powyżej krótko opisałem. Czytając to, możecie zrozumieć moje pojmowanie tajemnicy Chrystusowej,  która nie była znana synom ludzkim w dawnych pokoleniach, a teraz została przez Ducha objawiona jego świętym apostołom i prorokom,  mianowicie, że poganie są współdziedzicami i członkami jednego ciała i współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie przez ewangelię, której sługą zostałem według daru łaski Bożej, okazanej mi przez jego wszechmocne działanie.  Mnie, najmniejszemu ze wszystkich świętych, została okazana ta łaska, abym zwiastował poganom niezgłębione bogactwo Chrystusowe  i abym na światło wywiódł tajemny plan, ukryty od wieków w Bogu,"

2 komentarze:

  1. W tym temacie powstają liczne spekulacje. Niektórzy kwestionują słowo "cały Izrael", w rozumieniu bezwzględnej całości na rzecz "z całego Izraela", jako wybiórczej całości. W tym drugim znaczeniu np. po 12 tysięcy z każdego plemienia (łącznie 144 tysiące) mogłoby oznaczać "z całego Izraela".

    Niezależnie od tego jak rozumiemy ten fragment, termin "cały" nie zawsze musi oznaczać bezwzględnej całości, bo czy fragment:

    "I wychodziła do niego CAŁA judzka i WSZYSCY mieszkańcy Jerozolimy, a on chrzcił w rzece Jordanie wyznających grzechy swoje." (Mk 1:5)

    oznacza, że nie było w Judei i Jerozolimie człowieka, który nie przyszedł do Jana Chrzciciela się ochrzcić?

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam się zastanawiam jak będzie to wyglądało. Czy Bóg zainicjuje masowe nawrócenia Izraelitów, czy tylko je przewidział?

    Powstaje też problem, czy owa łaska dla zbawienia Izraelitów będzie możliwa do odparcia czy nie (kalwiniści wierzą, że łaska Bożego zbawienia z natury jest nieodparta).

    Czy w całym Izraelu nie będzie ani jednego, który nie uwierzy?

    OdpowiedzUsuń