środa, 26 września 2018

Rozdział 12: 19-21

"Najmilsi! [umiłowani] Nie mścijcie się sami [nie szukajcie odwetu], ale pozostawcie to gniewowi Bożemu, albowiem napisano: Pomsta do mnie należy, Ja odpłacę, [udzielę zapłaty] mówi Pan.  Jeśli tedy łaknie nieprzyjaciel twój, nakarm go; jeśli pragnie, napój go; bo czyniąc to,  Nie daj się zwyciężyć [pokonać] złu, ale zło dobrem zwyciężaj."


To jest jeden z trudniejszych fragme
ntów Słowa Bożego, miejsce gdzie teoria mocno zderza się z praktyką. Całkowite i ufne oddanie Bogu naszych spraw nie należy do łatwych. Ostatni wiersz dwunastego rozdziału spina klamrą jego bogatą treść. Wzywam Was... abyście... nie dali się pokonać złu, ale abyście zło dobrem zwyciężyli. By mieć siłę, aby móc zastosować się do zachęty z dzisiejszego fragmentu, musimy prawdziwie ofiarować nasze ciała, naszą cielesność na ofiarę miłą Bogu, następnie musimy odnowić nasz sposób myślenia i nie upodabniać się, nie przystosowywać się do świata, w którym zło pokonuje się złem.

Nie ciesz się z upadku swojego nieprzyjaciela

Już w zakonie czytamy zapis w jaki sposób traktować swojego nieprzyjaciela. W Księdze Wyjścia 23:4,5 czytamy; "Jeżeli napotkasz zabłąkanego wołu albo osła twego nieprzyjaciela, odprowadź go zaraz z powrotem do niego. Jeżeli zobaczysz, że osioł twego przeciwnika upadł pod ciężarem, nie opuszczaj go, lecz dopomóż mu podnieść go."

A Salomon dodaje; :"Nie ciesz się z upadku swojego nieprzyjaciela, a gdy się potknie, niech się nie raduje twoje serce, aby Pan tego nie widział i nie uznał tego za złe; a wtedy odwróciłby od niego swój gniew." Przypowieści 24:17,18; "Jeśli łaknie twój nieprzyjaciel, nakarm go chlebem, a jeśli pragnie, napój go wodą, bo wtedy węgle rozżarzone zgarniesz na jego głowę, a Pan ci odpłaci." Przypowieści 25:21,22

Nie będziesz się mścił

Prorok Nahum pisze, że Bóg jest mściwy. To są bardzo mocne i odważne słowa. "Bogiem żarliwym i mściwym jest Pan. Mściwy jest Pan i pełen gniewu. Mści się Pan na swoich wrogach i wybucha gniewem na swoich nieprzyjaciół. Pan jest cierpliwy i pełen łaski, lecz na pewno sprawi, że winny nie ujdzie bezkarnie." Nahuma 1:2,3

Psalmista dodaje; "Bogiem pomsty jest Pan, Boże pomsty, ukaż się!" Psalm 94:1

"Znamy przecież tego, który powiedział: Pomsta do mnie należy, Ja odpłacę; oraz: Pan sądzić będzie lud swój. Straszna to rzecz wpaść w ręce Boga żywego." Hebrajczyków 10:30

"Pomsta do mnie należy, Ja odpłacę Do czasu, gdy zachwieje się noga ich. Gdyż bliski jest dzień klęski ich, I śpieszą się ich przeznaczenia. Gdyż Pan upomni się o prawo ludu swego," Powtórzonego Prawa 32:35

"Nie będziesz chował w sercu swoim nienawiści do brata swego. Będziesz gorliwie upominał bliźniego swego, abyś nie ponosił za niego grzechu. Nie będziesz się mścił i nie będziesz chował urazy do synów twego ludu, lecz będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Jam jest Pan!" Kapłańska 19:17,18

Węgle rozżarzone zgarniesz na jego głowę

Rozżarzone węgle na głowie to jest coś bolesnego. Takimi węglikami jest dobro skierowane przeciwko złu. Skąd takie porównanie? Znalazłem dwie możliwe odpowiedzi na to pytanie;

"Zgarnianie rozżarzonych węgli nie było wyrządzaniem komuś złości ani przykrości, ale była to przysługa sąsiedzka, która polegała na przesypaniu rozżarzonych węgli do naczynia, aby można było wzniecić wygasłe palenisko. Naczynie z rozżarzonym węglem zazwyczaj noszone było na głowie, tak więc zwiększona temperatura naczynia mogła dać podczas drogi sąsiadowi czas do namysłu nad wyświadczoną przysługą;"

"Słowa te nawiązują do starożytnego zwyczaju, zgodnie z którym ktoś, kto chciał publicznie okazać skruchę posypywał swoją głowę rozżarzonymi węglami. Symbolizowały one palący wstyd spowodowany winą pokutującego."

Bóg jest sprawiedliwym sędzią. On wie najlepiej jaką formę kary, czy zemsty ma wymierzyć, okazać naszym nieprzyjaciołom. Naszym zadaniem jest przebaczenie im ich win i powierzenie ich w ręce sprawiedliwego Boga. "Błogosławcie a nie przeklinajcie."

Interesujące jest to co apostoł Paweł napisał do zboru w Tesalonikach; "Tak że i my sami chlubimy się wami w zborach Bożych, waszą wytrwałością i wiarą we wszystkich prześladowaniach waszych i uciskach, jakie znosicie; jest to dowodem sprawiedliwego sądu Bożego i tego, że zostaliście uznani za godnych Królestwa Bożego, za które też cierpicie, gdyż sprawiedliwa to rzecz u Boga odpłacić uciskiem tym, którzy was uciskają, a wam, uciskanym, dać odpocznienie wespół z nami, gdy się objawi Pan Jezus z nieba ze zwiastunami mocy swojej, w ogniu płomienistym, wymierzając karę tym, którzy nie znają Boga, oraz tym, którzy nie są posłuszni ewangelii Pana naszego Jezusa. Poniosą oni karę: zatracenie wieczne, oddalenie od oblicza Pana i od mocy chwały jego," 2 Tesaloniczan 1:4-9

I jeszcze jeden fragment; :"A gdy zdjął piątą pieczęć, widziałem poniżej ołtarza dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, które złożyli. I wołały donośnym głosem: Kiedyż, Panie święty i prawdziwy, rozpoczniesz sąd i pomścisz krew naszą na mieszkańcach ziemi?" Objawienie 6:9,10

Dlatego oddaj ich dzieci na głód

Nie jest łatwe zapomnieć o krzywdzie, zacisnąć zęby.  Nasza reakcja często jest reakcją cielesną, spontaniczną, emocjonalną. Przeczytajmy krótki fragment z życia proroka Jeremiasza, daje on nam sporo do myślenia. Czy spodoba nam się reakcja proroka ? Czy jest ona w zgodzie ze słowami Pawła z Listu do Rzymian? Wypowiedział je jeden z ważniejszych proroków ST.

"A oni rzekli: Nuże, uknujmy spisek przeciwko Jeremiaszowi, gdyż nie zaginie pouczenie kapłana ani rada mędrca, ani słowo proroka! Nuże, pobijmy go jego własnym językiem i baczmy na każde jego słowo! Panie! Zwróć na mnie uwagę i wysłuchaj głosu mojej skargi! Czy odpłaca się złem za dobre? Oni zaś wykopali dla mnie dół. Pomnij, jak stawałem przed tobą, aby przemawiać za nimi ku ich dobru, aby odwrócić od nich twój gniew. Dlatego oddaj ich dzieci na głód, ich samych zaś wydaj na pastwę miecza, niech ich żony będą bezdzietne i owdowiałe, a ich mężowie niech zginą od zarazy, ich młodzież niech zostanie pobita mieczem na wojnie! Niech z ich domów rozlega się krzyk, gdy znienacka sprowadzisz na nich zgraję rabusiów, gdyż wykopali dół, aby mnie pochwycić, a pułapkę skrycie zastawili na moje nogi! Wszak Ty, Panie, wiesz, że wszystkie ich knowania są na moją zgubę. Nie odpuść im ich winy i nie wymaż ich grzechu sprzed swojego oblicza! Niech leżą powaleni przed twoim obliczem. Postąp tak z nimi w czasie swojego gniewu!" Jeremiasza 18:18-23

A Dawid? "Pan bada sprawiedliwego i bezbożnego, A nienawidzi tego, kto kocha bezprawie. Na bezbożnych zsyła deszcz rozżarzonych węgli i siarki, A wicher palący jest udziałem ich." Psalm 11:5,6

"Wybaw mnie, Panie, od człowieka złego, Od ludzi okrutnych ustrzeż mnie! (...) Ostrzą języki swe jak wąż, (...) Pyszni zastawili na mnie sidła i sznury, Rozciągają sieci, Przy drodze nastawiają na mnie pułapkę. Sela. Rzekłam do Pana: Tyś Bóg mój! Wysłuchaj, Panie, głosu błagania mego! O, Panie, Panie mój, mocy zbawienia mego, Ty osłaniasz głowę moją w dzień walki. Nie spełniaj, Panie, życzeń bezbożnika, Nie daj, by zamysł jego się udał! Sela. Podnoszą głowę ci, którzy mnie osaczyli, Niech ich okryje przewrotność ich warg! Niech spadną na nich węgle ogniste, Niech ich strąci do przepaści, by nie powstali!" Psalm 140

"Odpłacają mi złem za dobre; Jestem opuszczony. Lecz ja, gdy oni byli chorzy, przywdziewałem wór, Umartwiałem się postem I modlitwa moja wracała mi na usta. Postępowałem jak przyjaciel, jak brat; Jak opłakujący matkę, chyliłem się w żałobie. Lecz kiedy się potykam, oni cieszą się, I zbierają się przeciw mnie, niegodziwcy, zbierają się potajemnie, Szarpią mnie nieustannie." Psalm 35:12-14

Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.

Pan Jezus powiedział; "Słyszeliście, iż powiedziano: Oko za oko, ząb za ząb. A Ja wam powiadam: Nie sprzeciwiajcie się złemu, a jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi. A temu, kto chce się z tobą procesować i zabrać ci szatę, zostaw i płaszcz. A kto by cię przymuszał, żebyś szedł z nim jedną milę, idź z nim i dwie. Temu, kto cię prosi, daj, a od tego, który chce od ciebie pożyczyć, nie odwracaj się. Słyszeliście, iż powiedziano: Będziesz miłował bliźniego swego, a będziesz miał w nienawiści nieprzyjaciela swego. A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują, abyście byli synami Ojca waszego" Mateusza 5:38-45

"I z mego powodu zawiodą was przed namiestników i królów, abyście złożyli świadectwo przed nimi i poganami. A gdy was wydadzą, nie troszczcie się, jak i co macie mówić; albowiem będzie wam dane w tej godzinie, co macie mówić. Bo nie wy jesteście tymi, którzy mówią, lecz Duch Ojca waszego, który mówi w was. A wyda na śmierć brat brata i ojciec syna i powstaną dzieci przeciwko rodzicom i przyprawią ich o śmierć. I będziecie w nienawiści u wszystkich dla imienia mego, ale kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony." Mateusza 10:18-22

Nie oddawaj złem za złe, obelgą za obelgę, manipulacją za manipulację, obmową za obmowę, kłamstwem za kłamstwo. Zła nie da się pokonać złem. To tylko nakręci spiralę zła. Zło się podwoi, spotęguje, zwycięży. Nie można jednej choroby wyleczyć inną chorobą… Nie daj się zwyciężyć złu. To jest walka. Nie zawsze zło zwyciężamy dobrem. Może dlatego że z powodu słabości naszej wiary i niedostatecznej ufności chcemy sprawy sami brać w swoje ręce, nie pozostawiając Duchowi Świętemu swobody działania w trudnych i przykrych dla nas okolicznościach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz