niedziela, 30 września 2018

Rozdział 13: 5-7

"Przeto trzeba jej się poddawać, [jest taka konieczność] nie tylko z obawy przed gniewem, lecz także ZE WZGLĘDU NA SUMIENIE.  Dlatego też i podatki płacicie, gdyż są sługami [urzędnikami publicznymi] Bożymi po to, aby tego właśnie strzegli.  Oddawajcie każdemu to, co mu się należy; komu podatek, podatek; komu cło, cło; komu bojaźń,  bojaźń; komu cześć [szacunek], cześć [szacunek]."


Od kilku lat obserwuję jak chrześcijanie w Polsce dzielą się na zwolenników PO i PiS. Są to ostre podziały, a wierzący są niekonsekwentni. Kiedy władza była w rękach PO nawoływali, że trzeba władzę szanować i modlić się o nią, a gdy do władzy doszedł PiS są pełni krytyki i wrogości wobec nowej władzy. Niestety praktyka jest daleka od słów Pawła. My, Polacy mamy ogólnie niechęć do władzy, ponieważ władza przez wiele lat była wroga swoim obywatelom. Zabory,  później mroczny czas  okupacji hitlerowskiej, władza w rękach komunistów, a i obecna nie zawsze jest pro obywatelska. Politycy tworzący władzę często są oderwani od ludzkiej codziennej rzeczywistości. Podobnie rzecz się ma z pracodawcami, którzy wykorzystują, często poniżają swoich pracowników. Przez lata społeczeństwo uczyło się przeciwstawiać władzy, strajkować, bojkotować, protestować, wydawać odezwy, pisać poezję. My uczniowie Jezusa, ja i wy, funkcjonujemy w takiej właśnie rzeczywistości i musimy na n
owo przerobić tę lekcję zapodaną nam tutaj przez Pawła.

Obecnie w Polsce mamy inny model władzy, niż w czasach Pawła. Nie czujemy się tak bardzo poddani jak wtedy, a władzę wybieramy sobie sami. Mamy trójpodział władzy. Podział władzy na władzę ustawodawczą, sądowniczą i wykonawczą zaproponował francuski filozof i prawnik Monteskiusz. Nie mamy króla, ani cesarza który był boski i czczono go jako jednego z Bogów. I to właśnie później po napisaniu Listu do Rzymian, było powodem prześladowań pierwszych chrześcijan. Władza rzymska opierała się na  Prawie Rzymskim, które przez dłuższy broniło chrześcijan, w tym również Pawła przed wściekłością Żydów.

Ze względu na sumienie

Tak jak napis
ałem w poprzednim rozważaniu, idea władzy i poddaństwa pochodzi od samego Boga. W 1 Koryntian 15:27,28 czytamy; "Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał. A gdy mu wszystko zostanie poddane, wtedy też i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkim."

Pan Jezus jest dla nas przykładem poważnego, ale nie bezkrytycznego traktowania władzy. Powiedział On; "Oddawajcie więc, co jest cesarskiego, cesarzowi, a co Bożego, Bogu." Mateusza 22:21; w innych miejscach, wypowiadał się w cierpkich słowach wobec współczesnej Jemu, władzy kościelnej, o uczonych w Piśmie, teologach, faryzeuszach. "Plemię żmijowe".  O królu Herodzie powiedział; "W tym czasie przybyli niektórzy faryzeusze, mówiąc do niego: Wyjdź stąd i oddal się, gdyż Herod chce cię zabić. I rzekł do nich: Idźcie i powiedzcie temu lisowi: Oto wypędzam demony i dokonuję uzdrowień dziś i jutro, a trzeciego dnia skończę. Tymczasem muszę dziś i jutro, i pojutrze odbyć drogę, bo jest nie do pomyślenia, by prorok ginął poza Jerozolimą." Łukasza 13:32,33

Ewangeliści odnotowali również fakt, że Pan Jezus nie uchylał się od płacenia podatku; "A gdy przyszli do Kafarnaum, przystąpili do Piotra poborcy dwudrachmowego podatku i rzekli: Nauczyciel wasz nie płaci dwu drachm? Rzecze Piotr: Owszem. A gdy wchodził do domu, uprzedził go Jezus, mówiąc: Jak ci się wydaje, Szymonie? Od kogo królowie ziemi pobierają cło lub czynsz? Od synów własnych czy od obcych? A on rzekł: Od obcych. Na to Jezus: A zatem synowie są wolni. Ale żebyśmy ich nie zgorszyli, idź nad morze, zarzuć wędkę i weź pierwszą złowioną rybę, otwórz jej pyszczek, a znajdziesz stater; tego zabierz i daj im za mnie i za siebie." Mateusza 7:24-27

Ciekawą charakterystykę władzy podał Pan Jezus gdy Jakub i Jan, dwaj synowie Zebedeusza chcieli zapewnić sobie karierę u Jego boku; "Ale Jezus przywoławszy ich, rzekł do nich: Wiecie, że ci, których uważa się za władców narodów, nadużywają swej władzy nad nimi, a możni ich rządzą nimi samowolnie. Lecz nie tak ma być między wami, ale ktokolwiek by chciał być między wami wielki, niech będzie sługą waszym. I ktokolwiek by chciał być między wami pierwszy, niech będzie sługą wszystkich." Marka 10:42-44

Gdy jednak przyszła stosowna pora, Pan Jezus poddał się władzy świeckiej, która zaprowadziła Go na krzyż.

"Wtedy rzekł Jezus do arcykapłanów i dowódców straży świątynnej, i starszych, którzy podeszli do niego: Jak na zbójcę wyszliście z mieczami i kijami? Gdy codziennie bywałem z wami w świątyni, nie podnieśliście na mnie ręki. Lecz to jest wasza pora i moc ciemności. Pojmawszy go tedy, zawiedli go i wprowadzili do pałacu arcykapłana." Łukasza 22:52-54

”Odpowiedział [Piłatowi] Jezus: Nie miałbyś żadnej władzy nade mną, gdyby ci to nie było dane z góry.” Jana 19:11

Tertulian powiedział... "Cesarz bardziej należy do nas niż do was, ponieważ nasz Bóg ustanowił go władcą”.

Paweł pisze; "Bądźcie poddani wszelkiemu ludzkiemu porządkowi," ale nie wtedy,  kiedy wymagania władzy kolidują w sposób oczywisty z wolą Bożą względem nas i z naszym sumieniem, Ten fragment nie domaga się od chrześcijanina absolutnego posłuszeństwa wobec władzy cywilnej. To musimy tu powiedzieć bardzo wyraźnie, szczególnie w kontekście wydarzeń, które np. zapowiada Księga Objawienia.

"I dozwolono mu [zwierzęciu z morza] wszcząć walkę ze świętymi i zwyciężać ich; dano mu też władzę nad wszystkimi plemionami i ludami, i językami, i narodami. I oddadzą mu pokłon wszyscy mieszkańcy ziemi, każdy, którego imię nie jest od założenia świata zapisane w księdze żywota Baranka, który został zabity. Jeśli kto ma uszy niechaj słucha. Jeśli kto jest przeznaczony do niewoli, do niewoli pójdzie; jeśli kto zabija mieczem, musi sam zginąć od miecza. Tu się okaże wytrwanie i wiara świętych. I widziałem inne zwierzę, wychodzące z ziemi, które miało dwa rogi podobne do baranich, i mówiło jak smok. A wykonuje ono wszelką władzę pierwszego zwierzęcia na jego oczach. Ono to sprawia, że ziemia i jej mieszkańcy oddają pokłon pierwszemu zwierzęciu, którego śmiertelna rana była wygojona. I czyni wielkie cuda, tak że i ogień z nieba spuszcza na ziemię na oczach ludzi. I zwodzi mieszkańców ziemi przez cuda, jakie dano mu czynić na oczach zwierzęcia, namawiając mieszkańców ziemi, by postawili posąg zwierzęciu, które ma ranę od miecza, a jednak zostało przy życiu. I dano mu tchnąć ducha w posąg zwierzęcia, aby posąg zwierzęcia przemówił i sprawił, że wszyscy, którzy nie oddali pokłonu posągowi zwierzęcia, zostaną zabici." Objawienie 13:7-15

Ze względu na sumienie

Apostoł Paweł odwołuje się tu do naszego sumienia. Jest potrzeba zrobić osobisty rachunek sumienia, ile w nas jest poddaństwa, a ile narzekania i złorzeczenia wobec władzy. Również "ze względu na sumienie", są sytuacje w której przychodzi jawnie wyrazić swój sprzeciw i okazać nieposłuszeństw
o wobec władzy.

Nie może być w nas pogardy dla władzy, bo to nie podoba się Bogu. "Umie Pan wyrwać pobożnych z pokuszenia, bezbożnych zaś zachować na dzień sądu celem ukarania, szczególnie zaś tych, którzy oddają się niecnym pożądliwościom cielesnym, a zwierzchnością [władzom] pogardzają. Zuchwali, zarozumiali, nie lękają się nawet bluźnić mocom niebieskim." 2 Piotra 2:9,10

Dalej w 1 Piotra 2: 12-17 czytamy; "Prowadźcie wśród pogan życie nienaganne, aby ci, którzy was obmawiają jako złoczyńców, przypatrując się bliżej dobrym uczynkom, wysławiali Boga w dzień nawiedzenia. Bądźcie poddani wszelkiemu ludzkiemu porządkowi ze względu na Pana,"

Potrzebna jest definicja co to znaczy przeciwstawić się władzy. Czy ocena i merytoryczna krytyka władzy jest jej przeciwstawieniem się ? Sposobem przeciwstawienia się złej władzy jest czynienie dobra, dobry przykład oraz modlitwa za władzę. Pamiętajmy o tym, że tuż przed wątkiem na temat naszego stosunku do władzy, Paweł napisał; "Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj."

Na koniec naszych rozważań nad stosunkiem ludzi wierzących do władzy przeczytajmy ważne słowa apostoła Pawła z 1 Tymoteusza 2:1-3; Jest tutaj mowa o modlitwie, błaganiu i dziękczynieniu za wszystkich przełożonych.

"Przede wszystkim więc
napominam, aby zanosić błagania, modlitwy, prośby, dziękczynienia za wszystkich ludzi, za królów i za wszystkich przełożonych, abyśmy ciche i spokojne życie wiedli we wszelkiej pobożności i uczciwości. Jest to rzecz dobra i miła przed Bogiem, Zbawicielem naszym,"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz