piątek, 9 marca 2018

Rozdział 3:29-31

„Czy Bóg jest Bogiem tylko Żydów [Judejczyków] ? Czy nie pogan [narodów] także? Tak jest, i pogan [narodów], albowiem jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezanych na podstawie [z] wiary, a nieobrzezanych przez wiarę. Czy więc zakon [prawo] unieważniamy [uznajemy za bezużyteczny] [niszczymy] przez wiarę? Wręcz przeciwnie, zakon [prawo] utwierdzamy [umacniamy, stawiamy].”


Przeczytajmy  jeszcze spory fragment z Listu Pawła do Galicjan 3:22-29. Jest on dobrym komentarzem do końcowych wierszy trzeciego rozdziału. Mamy tutaj coś więcej o wierze, usprawiedliwieniu. Wszyscy jesteśmy synami Bożymi, potomkami Abrahama, dziedzicami. Nie ma żadnej różnicy.

”Lecz Pismo głosi, że wszystko poddane jest grzechowi, aby to, co było obiecane, dane było na podstawie wiary w Jezusa Chrystusa [wiary Jezusa Chrystusa] tym, którzy wierzą. Zanim zaś przyszła wiara, byliśmy wspólnie zamknięci i trzymani pod strażą zakonu [prawa], dopóki wiara nie została objawiona. Tak więc zakon był naszym przewodnikiem [pedagogiem] do Chrystusa, abyśmy z wiary zostali usprawiedliwieni. A gdy przyszła wiara, już nie jesteśmy pod opieką przewodnika [pedagoga]. Albowiem wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie masz Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety; albowiem wy wszyscy jedno jesteście w Jezusie Chrystusie. A jeśli jesteście Chrystusowi, tedy jesteście potomkami Abrahama, dziedzicami według obietnicy.”

Coś co łączy rozdział trzeci z czwartym moglibyśmy ująć w słowach; Czy Abraham jest ojcem tylko Żydów? Czy nie pogan także? Tak jest, i pogan, także.

Nie ma żadnej różnicy

Co do niezbawionych, nieusprawiedliwionych nie ma żadnej różnicy, wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej. Czytaliśmy o tym w Rzymian 3:22,23. Nie ma żadnej różnicy czy to jest Żyd, Grek czy barbarzyńca. Podobnie rzecz ma się z usprawiedliwionymi. Pamiętajmy, ze List Pawła do Rzymian jest listem interwencyjnym. Coś złego działo się we wspólnotach w Rzymie w relacji wierzący Żydzi i nie – Żydzi. Dlatego Paweł pisze, jest jeden Bóg, jest On Bogiem Żydów i pogan. Słowo poganin w języku greckim to ‘ethnōn’ co dosłownie znaczy narody. Bóg jest Bogiem całego świata, wszystkich narodów. Co interesujące, za jakiś czas będziemy mówić o Abrahamie, którego imię znaczy; „ojciec wielu narodów’.

”Nie będziesz już odtąd nazywał się Abram, lecz imię twoje będzie Abraham, gdyż ustanowiłem cię ojcem mnóstwa narodów. Rozmnożę więc ciebie nad miarę i wywiodę z ciebie narody, i królowie pochodzić będą od ciebie.” Księga Rodzaju 17:5,6

Paweł w swoich listach wymienia szereg elementów łączących wierzących Żydów z wierzącymi z innych narodów, których nazywano poganami. Podobnie Apostoł Piotr w swojej mowie podczas zgromadzenia starszych w Jerozolimie mówi; „A gdy to już długo rozpatrywano, wstał Piotr i rzekł do nich: Mężowie bracia, wy wiecie, że Bóg już dawno spośród was mnie wybrał, aby poganie przez usta moje usłyszeli słowa Ewangelii i uwierzyli. Bóg też, który zna serca, przyznał się do nich, dając im Ducha Świętego jak i nam, i nie uczynił żadnej różnicy między nami a nimi,” Dzieje 15:7-9

Skoro nie ma żadnej różnicy między Żydami a Grekami to w świetle tego wszystkie inne różnice miedzy wierzącymi, tymi którzy są w Chrystusie wydają się błahe, małostkowe. W tym samym duchu wypowiada się Jakub gdy pisze; „Bracia moi, nie czyńcie różnicy między osobami przy wyznawaniu wiary w Jezusa Chrystusa, naszego Pana chwały.’ Jakuba 2:1

Niektórzy wierzący w Rzymie „mienili się Żydami”, inni mienili się tym, ze są bogaci, inni bardziej duchowi, inni mienili się bardziej wykształconymi, bardziej przestrzegającymi pewne przepisy. Kilka lat później powstanie w kościele najtragiczniejszy, opłakany w skutkach podział na duchowieństwo i laikat. Tymczasem Apostołowie nawołują; „nie czyńcie różnicy między osobami.” Czytaliśmy o tym w Galicjan 3:22-29.

”Nie masz bowiem różnicy między Żydem a Grekiem, gdyż jeden jest Pan wszystkich, bogaty dla wszystkich, którzy go wzywają. Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie.” Rzymian 10:12,13

Wręcz przeciwnie, zakon [prawo] utwierdzamy

Paweł był faryzeuszem, znawcą Prawa, świetnym teologiem. Gdy spotkał Pana Jezusa, musiał na nowo ułożyć sobie znaczenie Zakonu [prawa] w swoim życiu i w życiu swoich rodaków. Teraz, po nawróceniu wielu Żydów zarzuca Pawłowi, że znieważa Zakon, że uznał go za niepotrzebny, nie obowiązujący. Zapewne wielu wierzących w Rzymie takie oskarżenie wysuwało w kierunku Pawła. Tymczasem Paweł pisze; wręcz przeciwnie, my, zakon, [prawo] umacniamy. Jest fundamentem, i my ten fundament utwierdzamy. Co Paweł miał na myśli? Do czego potrzebny był zakon, [prawo]? Wcześniej Paweł napisał „Przecież nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon [prawo],” Rzymian 3:20. Zakon wskazywał na grzech, pokazywał bezradność człowieka co do grzechu, wskazywał na potrzebę odkupienia i przebłagania. Był, i dla wielu ludzi jest nadal, a już na pewno powinien być pedagogiem, przewodnikiem do Chrystusa. Wiara nie niszczy prawa. Jeszcze nigdy wcześniej Zakon [prawo], jego rola nie była tak mocno zaakcentowana jak w Liście do Rzymian i w innych pismach NT.

1 komentarz:

  1. Myślę, że w kontekście tego framentu warto zwrócić uwagę na użycie rodzajników - tego niestety nie widać w polskim tekście.

    Kluczem jest tu Rzymian 3:28 mówi, że dostępuje usprawiedliwienia przez wiarę, niezależnie od czynów prawa. Przed słowem "prawo" nie występuje rodzajnik, który wskazuje, że Paweł nie ma na myśli samego Prawa Mojżeszowego, ale wszelkie prawa, uczynki, czy nakazy. Wiara prowadzi do zbawienia, a nie uczynki.

    Rzymian 3:30 natomiast wskazuje, że Bóg zbawia obrzezanych z wiary, a nieobrzezanych przez TĘ wiarę (w oryginale przed słowem "wiarę" występuje rodzajnik oznaczający, że chodzi mowa o tej samej wierze, która dotyczy obrzezanych - zbawczej wiary, która prowadzi do usprawiedliwienia).

    W Rzymian 3:31 przed słowem "prawo" (2 razy) nie występuje rodzajnik, co może wskazywać, że Paweł nie odnosi się bezpośrednio do Prawa Mojżeszowego, ale do ogólnie rozumianego wykonywania uczynków. Natomiast przed słowem "prawo" występuje rodzajnik, co podkreśla, że Paweł nie ma myśli jakiejś wiary, czy wiary np. w Bożą przychylność, ale mowa jest o zbawczej wierze z wersetu 3:28 i 3:30. Tak więc, jeżeli to, co napisałem jest słuszne, można byłoby oddać ten werset tak: "Czy więc przez wiarę, (która prowadzi do zbawienia) uznajemy, że człowiek wierzący ma nie dokonywać dobrych uczynków? W żadnym razie — zbawcza wiara prowadzi do życia w pełneniu ich."

    OdpowiedzUsuń