czwartek, 1 lutego 2018

Rozdział 2: 12;16

"(12) Bo ci, którzy bez prawa zgrzeszyli, bez prawa (nie mając prawa) też zginą, a ci, którzy w prawie zgrzeszyli, przez prawo będą sądzeni; (16) W dniu, w którym Bóg przez Jezusa Chrystusa będzie sądził skryte sprawy ludzkie według mojej ewangelii."


A co u nas?

Do wspólnot domowych w Rzymie dociera list od Pawła. List jest odczytywany. Na raz, czy fragmentami? Czy ktoś zrobił kopie, czy tylko jeden egzemplarz krąży po Rzymie? Przez jakiś czas wierzący w Rzymie, Żydzi, Grecy, barbarzyńcy, sympatycy rozmawiają o treści tego listu.

A co u nas? Jak na razie dobra nowina tak naprawdę nie jest dobra. Przez miesiąc czytamy o tym jak człowiek jest zdeprawowany, czytamy o Sądzie i o gniewie Bożym. O tym, że utrapienie i ucisk spadnie na duszę każdego człowieka, który popełnia złe. To chodzenie w mgle, a ciemność przytłacza czytelnika. Czy jest jakaś nadzieja?

Przed nami rozważania na temat prawa. Po co człowiekowi prawo? Czy jakieś prawo nas obowiązuje? Dlaczego Pan Bóg miłuje prawo? Co to jest sumienie i jaką odgrywa rolę w życiu człowieka?

Do naszych rozważań wybrałem tłumaczenie Uwspółcześnionej Biblii Gdańskiej, ponieważ  grecki wyraz ‘nomos’ przetłumaczono jako prawo, pisane z małej litery. Nie jest to ani Zakon, ani prawo pisane z dużej litery. Uważam, że to ma znaczenie.

Proszę zwrócić uwagę na kolejność wierszy. Wiersz 16 jest kontynuacją wiersza 12. A wiersze 13 do 15 są wtrąconą myślą. W UBG wiersze 13 do 15 są ujęte w nawias.

Co to jest prawo?

Greckie słowo ‘νομον’, ‘nomon’  ma szerokie znaczenie. Prawo to ogół przepisów i norm prawnych regulujących stosunki między ludźmi danej społeczności, zawierających nakazy i zakazy, których naruszenie zagrożone jest określoną karą. To zdaje się jest najprostsza definicja prawa.

'Nomon" to także zwyczaj, obyczaj, prawo ogólne, w tym prawo naturalne, zakon Boży, ustawy, zasady np. używania leków, reguły, dekrety.

Musimy pamiętać, że list Pawła został napisany do Rzymian. A Rzymianie stworzyli prawo, które miało istotny wpływ na rozwój prawodawstwa europejskiego (tzw. recepcja prawa rzymskiego) w postaci prawa powszechnego. Apostoł Paweł pisze o prawie głównie do dwóch grup ludzi, dla których prawo było osiągnięciem i powodem do dumy. Rzymianie mieli swoje prawo, Żydzi mieli swój Zakon, Prawo Mojżeszowe. Kiedy czytelnik Rzymianin lub Grek czytał List do Rzymian myślał o prawie rzymskim, natomiast gdy czytelnikiem był judeochrześcijanin, myślał o Prawie Mojżeszowym, Zakonie. A barbarzyńca? Ludy sąsiadujące z Rzymem, też miały swoje prawo. Każde społeczeństwo ma bardziej lub mniej rozbudowany system prawny. Dotyczy to spraw cywilnych, karnych, moralnych, rodzinnych, gospodarczych, finansowych, czy administracyjno – politycznych. Cały wszechświat rządzony jest prawami. Mamy prawa fizyki, matematyki, biologii, określone zasady i mechanizmy które działają z niezwykłą precyzją.

Prawo naturalne opiera się na założeniu, że człowiek posiadający rozum i wolę z natury przeznaczony jest i powinien czynić dobro. Co ciekawe, każdy człowiek ustanawia sobie swoje prawo. Wygląda na to, że każdy człowiek ma wewnętrzną, pochodzącą od Boga, potrzebę posiadania praw, reguł, zasad. Potrzebuje wytyczenia wyraźnych granic. Grecki filozof Plutarch z Cherone napisał; „Prawo, które nie jest wypisane na zwoju papirusu ani na drewnianych tablicach, ale na jego własnym rozsądku wewnątrz duszy, i stale w nim mieszka i strzeże go, nigdy nie pozbawiając jego duszy swego przewodnictwa”. A Seneka na temat sumienia napisał, że są to; „owoce konfrontacji naszych czynów z wyższym prawem.”

Kiedy Paweł pisze o prawie, w pierwszej kolejności ma na myśli, że prawo w ogólnym tego słowa znaczeniu jest człowiekowi potrzebne, a nawet niezbędne by zdiagnozować grzech. Pan Bóg jest sprawiedliwym Sędzią i ustawodawcą, jego dekrety i ustawy są zawarte w Konstytucji, Kodeksie jaką obecnie mamy zapisaną w Piśmie Świętym Starego i Nowego Testamentu. W Piśmie Świętym czytamy, że Pan Bóg nie akceptuje niczego co jest wbrew prawu, nienawidzi bezprawia. Gniewa się na ludzi nieprawych, niesprawiedliwych.

Pan Bóg miłuje prawo.

"Bo Pan miłuje prawo I nie opuszcza swoich wiernych, Na wieki ich strzeże; Potomstwo bezbożnych zaś będzie wytępione." Ps. 37:28

"On miłuje sprawiedliwość i prawo; Pełna jest ziemia łaski Pana." Ps. 33:5

"Lecz kto chce się chlubić, niech się chlubi tym, że jest rozumny i wie o mnie, iż Ja, Pan, czynię miłosierdzie, prawo i sprawiedliwość na ziemi, gdyż w nich mam upodobanie - mówi Pan." Jer. 9:23

Prawo i Sprawiedliwość

Prawo i Sprawiedliwość niestety obecnie w naszym kraju kojarzy się z polityką. W Biblii czytamy, że są to nierozłączne terminy. W Liście do Rzymian zobaczymy jak pewne kwestie się zazębiają; sąd, prawo, sprawiedliwość, prawość, sumienie, prawda.

"Sprawiedliwość twoja - jak góry Boże, Prawo twoje - jak głębina niezmierna!" Psalm 36:6,7

„Wszak z Abrahama na pewno wywodzić się będzie wielki i potężny naród, i przez niego będą błogosławione wszystkie narody ziemi. Wybrałem go bowiem, aby nakazał synom swoim i domowi swemu po sobie strzec drogi Pana, aby zachowywali sprawiedliwość i prawo, tak iżby Pan mógł wypełnić względem Abrahama to, co o nim powiedział.” 1 Moj. 18:18-19

„Tak mówi Pan: Stosujcie prawo i sprawiedliwość, i ratujcie uciśnionego z ręki gnębiciela, obcego przybysza ani sieroty ani wdowy nie uciskajcie, nie zadawajcie gwałtu i nie przelewajcie krwi niewinnej na tym miejscu!” Jeremiasza 22:3

„A jeżeli bezbożny odwróci się od swojej bezbożności i będzie wypełniał prawo i sprawiedliwość, dzięki nim będzie żył.” Ezechiela 18:15; 33:19

Nasz stosunek do Prawa Bożego

Skoro Pan Bóg miłuje prawo i ma w nim upodobanie, oczekuje, że ludzie również będą  miłowali prawo. Psalmista pisze, że ustawy i przykazania Boże były dla niego rozkoszą. Sa słodsze niż miód, nawet najwyborniejszy.

„Zaiste, ustawy twoje są rozkoszą moją, Doradcami moimi,”; „Zbawienia twego pragnę, Panie, A zakon twój (prawo twoje) jest rozkoszą moją.”; „Lepszy jest dla mnie zakon (prawo) ust twoich, Niż tysiące sztuk złota i srebra.”; „Rozkoszuję się przykazaniami twoimi, Które pokochałem. Wznoszę ręce do przykazań twoich, które kocham, I rozmyślam o ustawach twoich.” Ps. 119:24; 47,48; 72; 174

„Radujcie się w Panu, sprawiedliwi! Prawym przystoi chwała.”; „Nie ostoją się chełpliwi przed oczyma twymi, Nienawidzisz wszystkich czyniących nieprawość.” Ps. 5:6; 33:1

"Zakon Pana jest doskonały, pokrzepia duszę, Świadectwo Pana jest wierne, Uczy prostaczka mądrości. Rozkazy Pana są słuszne, rozweselają serce, Przykazanie Pana jest jasne, oświeca oczy. Bojaźń Pana jest czysta, ostoi się na zawsze, Wyroki Pana są prawdziwe, a zarazem sprawiedliwe. Są bardziej pożądane niż złoto, nawet najszczersze, I słodsze niż miód, nawet najwyborniejszy." Ps. 19:8-11

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz