środa, 28 lutego 2018

Rozdział 3:19,20

„A wiemy, że wszystko, co mówi prawo, mówi do tych, którzy są pod prawem [zakonem], aby wszystkie usta zostały zamknięte i aby cały świat podlegał karaniu Boga. Dlatego z uczynków prawa nie będzie usprawiedliwione żadne ciało w jego oczach, gdyż przez prawo [zakon] jest poznanie grzechu.”


Przeczytajmy ten fragment w tłumaczeniu Toruńskiego NT; "A wiemy, że cokolwiek Prawo mówi, mówi to tym, którzy są pod Prawem, aby wszelkie usta zostały zamknięte, [zahamowane] i by cały świat okazał się winny przed Bogiem, Dlatego że z uczynków Prawa żadne ciało nie będzie uznane za sprawiedliwe przed Jego obliczem, gdyż przez Prawo jest dogłębne poznanie grzechu."

Użyty w wierszu 19 wyraz grecki 'hypodikos' powinno się tłumaczyć jako podsądny, stający przed sądem. Nie lubimy stawać przed sądem. Nie lubimy, gdy ktoś nas o coś oskarża. Słowo Boże wyraźnie mówi, że ludzie czy chcą tego czy nie, są winni, są przestępcami prawa i staną przed sądem sprawi
edliwego Sędziego.

Aby wszystkie usta zostały zamknięte

Oczywiście my mamy dużo do powiedzenia, często oskarżamy Pana Boga, innych ludzi, rzad
ko siebie. W przestrzeni, niczym fal radiowych, mnóstwo jest naszych opinii, osądów, poglądów, teorii, koncepcji, sprzeczek , dyskusji. Szum informacyjny. Czasami mówimy tak wiele, że nie mamy sposobności posłuchać tego, co Pan Bóg ma do powiedzenia. Nasze gadulstwo teologiczne czasami nas samych przyprawia o zawrót głowy. Wtedy warto zwrócić uwagę na Prawo, na naszą niedoskonałość, „aby wszelkie usta zostały zamknięte, [zahamowane] i by cały świat [wszyscy ludzie, bez wyjątku, kimkolwiek są; Żydzi, Grecy i barbarzyńcy] okazał się winny przed Bogiem.” Pan Bóg mówi; ludzie uciszcie się i posłuchajcie co Ja mam wam do powiedzenia, np poprzez List do Rzymian. To nie wy, ale Ja jestem sędzią.

”Dobrze jest czekać w milczeniu na zbawienie Pana.” Lamentacje Jeremiasza 3:26

W Księdze Hioba czytamy; „Doprawdy, wiem, że tak jest. Jak mógłby człowiek mieć słuszność w obliczu Boga? Jeśli zechce się z nim spierać, nie znajdzie odpowiedzi ani na jedną rzecz z tysiąca. Ma On mądre serce i wielką moc; któż mu się oprze i wyjdzie cało? Hioba 9:2-4;

Kolejne zachęcenie do wyciszenia się i milczenia przed Panem znajdujemy w Psalmie 37:7; 
„Zdaj się w milczeniu na Pana i złóż w nim nadzieję.”

Przez Prawo jest dogłębne poznanie grzechu

Czyta
my, że prawo pozwala dogłębnie poznać grzech. W 3:9 czytaliśmy, że wszyscy są pod wpływem grzechu. Co to jest grzech?

Słowo „grzech” z hebrajskiego chattá't lub greckiego hamartía to czasowniki które oznaczają nie trafić w cel, „chybić”, a także zabłądzić, pomylić drogę. To jest bardzo interesujące. Grzeszysz to znaczy jesteś na niewłaściwej drodze, chybiasz celu.

Polskie słowo grzech od XIV w. pochodzi od czes. hřich, ros. grech grĕchъ ‘błąd, pomyłka, uchybienie’ – pokrewne z lit. graiżus ‘kręty, krzywy’ i łot. greizs ‘krzywy,pochyły, ukośny’ – jest to kontynuacja bałtosłow. groi-so- w pierwotnym znaczeniu ‘skrzywienie, odchylenie od czegoś’.

Grzech jest ściśle powiązany z prawem, jest teologicznym odpowiednikiem wykroczenia, przestępstwa w świeckim rozumieniu prawa. Dlatego w Liście do Rzymian, i nie tylko apostoł Paweł wiele miejsca poświęca roli prawa [zakonu] w kontekście grzechu i usprawiedliwienia. Do tego związku będziemy powracać w dalszych rozważaniach.

Przecież nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon [prawo]

Wracamy do tematu prawo [zakon]. Przeczytajmy kilka fragmentów z listów Pawła na temat [zakonu]; "Czymże więc jest zakon [prawo]? Został on dodany z powodu przestępstw, aż do przyjścia potomka, którego dotyczy obietnica; a został on dany przez aniołów do rąk pośrednika. Pośrednika zaś nie ma tam, gdzie chodzi o jednego, a Bóg jest jeden. Czy więc zakon jest przeciw obietnicom Bożym? Bynajmniej! Gdyby bowiem został nadany zakon [prawo], który może ożywić, usprawiedliwienie byłoby istotnie z zakonu [prawa]. Lecz Pismo głosi, że wszystko poddane jest grzechowi, aby to, co było obiecane, dane było na podstawie wiary w Jezusa Chrystusa tym, którzy wierzą. Zanim zaś przyszła wiara, byliśmy wspólnie zamknięci i trzymani pod strażą [prawa] zakonu, dopóki wiara nie została objawiona. Tak więc [prawo] zakon był naszym przewodnikiem do Chrystusa, abyśmy z wiary zostali usprawiedliwieni. Galacjan 3:19-24

"My jesteśmy Żydami z urodzenia, a nie grzesznikami z pogan, wiedząc wszakże, że człowiek zostaje usprawiedliwiony nie z uczynków [prawa] zakonu, a tylko przez wiarę w Chrystusa Jezusa, i myśmy w Chrystusa Jezusa uwierzyli, abyśmy zostali usprawiedliwieni z wiary w Chrystusa, a nie z uczynków zakonu [prawa], ponieważ z uczynków zakonu [prawa] nie będzie usprawiedliwiony żaden człowiek." Galacjan 2:15,16

"Cóż więc powiemy? Że zakon [prawo] to grzech? Przenigdy! Przecież nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon [prawo] ; wszak i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby zakon [prawo] nie mówił: Nie pożądaj! Lecz grzech przez przykazanie otrzymał bodziec i wzbudził we mnie wszelką pożądliwość, bo bez zakonu [prawa] grzech jest martwy. I ja żyłem niegdyś bez zakonu [prawa] , lecz gdy przyszło przykazanie, grzech ożył," Rzymian. 7:7-9

"Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu [prawa], są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu. A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie. Zakon [prawo] zaś nie jest z wiary, ale: Kto go wypełni, przezeń żyć będzie. Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu [prawa], stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie,” Galacjan 3:10-13

Jakub apostoł dodaje; Jeśli jednak wypełniacie zgodnie z Pismem królewskie przykazanie: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego, dobrze czynicie. Lecz jeśli czynicie różnicę między osobami, popełniacie grzech i jesteście uznani przez zakon [prawo] za przestępców. Ktokolwiek bowiem zachowa cały zakon [prawo] , a uchybi w jednym, stanie się winnym wszystkiego. Bo Ten, który powiedział: Nie cudzołóż, powiedział też: Nie zabijaj; jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą zakonu [prawa].” Jakuba 3:8-11

Prawo stało się przekleństwem. Niemożność sprostania prawu uczy pokory, każdego człowieka, kimkolwiek jest. Prawo umożliwia poznanie grzechu, zobaczenie go i zdefiniowanie. Uchybienie w jednym przepisie prawa, czyni człowieka przestępcą całego prawa. Paweł pisze, że „Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu.”

W naszym dzisiejszym fragmencie czytamy; "Dlatego że z uczynków Prawa żadne ciało nie będzie uznane za sprawiedliwe przed Jego obliczem" Wolą Bożą jest abyśmy dobrze postępowali, aby nasze życie obfitowało w dobre uczynki. Jesteśmy powołani do dobrych uczynków. Nie możemy o tym zapominać. Jednak uczynki, w Bożych oczach nie przedstawiają żadnej wartości handlowej.  To nie jest coś z
a coś.

"Albowiem łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i t
o nie z was: Boży to dar; nie z uczynków, aby się kto nie chlubił. Jego bowiem dziełem jesteśmy, stworzeni w Chrystusie Jezusie do dobrych uczynków, do których przeznaczył nas Bóg, abyśmy w nich chodzili." Efezjan 2:8-10

1 komentarz:

  1. To ciekawe, że w wersecie 19 dwukrotnie przed słowami "Prawo/Prawie" znajdują rodzajniki, które oznaczają, że mowa jest o konkretnym Prawie - Prawie Mojżeszowym. Jednak w wersetcie 20 przed słowami "prawo/prawa" nie występują rodzajniki; co wskazuje, że Paweł niekoniecznie miał na myśli tylko Prawo Mojżeszowe, ale także inne prawa. W wersecie 21 znów występuje rodzajnik, jednoznacznie wskazujący na Prawo Mojżeszowe.

    Myślę, że może to oznaczać, że Paweł wskazuje, że żadne prawo - wzór postępowania nie może człowieka doprowadzić do zbawienia.

    Możemy zadać sobie pytanie, czy nie zerwanie owocu z drzewa poznania dobra i zła, byłoby jednoznaczne z postawą miłości i zaufania do Boga Adama i Ewy? A czy 5 sekund przed zerwaniem owocu, Ewa, która zaufała wężowi, że Bóg jest zły i nie chce dobra dla człowieka, żyła wedug woli Bożej?

    A czy gdyby Kain posłuchał Boga i nie zabił Abla, byłby miły Bogu? Jego postawa zanim wpadł w gniew, który Bóg próbował uśnieżyć, już był dyskwalifikująca, aby Bóg mógł przyjąć jego ofiarę.

    Prawo i czyny nigdy nie powodowały, że człowiek stawał się sprawiedliwy w oczach Boga. Wiara w Boga prowadzi do usprawiedliwienia.

    OdpowiedzUsuń