środa, 7 lutego 2018

Rozdział 2: 21-24

"ty więc, który uczysz drugiego, siebie samego nie pouczasz? Który głosisz, żeby nie kradziono, kradniesz? Który mówisz, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz? Który wstręt czujesz do bałwanów, dopuszczasz się świętokradztwa? Który się chlubisz zakonem, przez przekraczanie (sprzeniewierzanie się) zakonu bezcześcisz (znieważasz, pozbawiasz czci) Boga? Albowiem z waszej winy, jak napisano, poganie bluźnią imieniu Bożemu.”

Kontynuujemy rozważania na temat postawy Żydów. Apostoł Paweł bardzo surowo ocenia postępowanie Żydów. Tak się złożyło, że nasze rozważania zbiegają się z toczącą się aktualnie w Polsce dyskusją na temat prześladowania i eksterminacji Żydów. Od kilku dni czytam coś więcej na temat historii holokaustu. To jest bardzo interesująca lektura. Za czasów Pawła Rzymianie mieli spore problemy z Żydami, z tego powodu kilka razy wyganiali ich, lub ograniczali im prawa. Miało to miejsce za cesarzy Tyberiusza, Klaudiusza czy Kaliguli. Musimy zadać sobie pytanie; dlaczego Żydzi byli wyganiani ze swojego kraju, a później znosili ciężkie prześladowania? Dlaczego Jerozolima została zburzona za czasów Ezechiela i Jeremiasza a później za Tytusa Flawiusza i Wespazjana?  Dlaczego później zbezczeszczona została świątynia, dlaczego cesarz Hadrian postawił tam sanktuarium Jowisza?   

"W roku 132 po Chrystusie na ruinach świątyni podjęto sprawowanie kultu, ale tok wypadków politycznych wnet uniemożliwił kontynuację tego dzieła. Powstanie zostało ostatecznie pokonane w roku 135. Na miejscu Jerozolimy powstało rzymskie miasto Colonia Aelia Capitolina. Na miejscu świątyni jerozolimskiej pogromca powstania, cesarz Hadrian, zbudował pogańskie sanktuarium Jowisza, a przed nim wystawił swój pomnik."

Dlaczego Żydzi byli nielubiani, oskarżani o rożne złe rzeczy, uznawani za najgorszą zarazę i plugawość? Wiele odpowiedzi na te pytania znajdujemy w Księdze proroka Ezechiela. Jednocześnie ten sam prorok przestrzega przed antysemityzmem.
"Zrobiło mi się przykro,
że moje święte imię Izraelici zhańbili wśród narodów.”
http://ezechiela.blogspot.com/2016/09/ezechiela-3616-20.html

http://ezechiela.blogspot.com/2016/09/ezechiela-3620-25.html


"Zbezcześcili moje święte Imię,

a ziemię swymi czynami uczynili nieczystą"

Drugie pytanie to; jakim świadectwem przynależności do Boga, świadectwem Jego imienia, byli Żydzi pośród narodów i społeczeństw w których zamieszkiwali. Nie zawsze było to dobre świadectwo. Żydzi swoją postawą, pychą religijna, fałszywym poczuciem bezpieczeństwa i złym świadectwem życia, okradali Pana Boga z Jego dobrego imienia. O tym pisał Paweł; "Albowiem z waszej winy, jak napisano, poganie bluźnią imieniu Bożemu.”O tym samym czytamy u proroka Ezechiela.


"I wylałem moją złość na nich za krew, którą przelali na tej ziemi, kalając ją swoimi bałwanami. I rozproszyłem ich wśród narodów, i zostali rozsiani po różnych ziemiach; według ich postępowania i ich czynów osądziłem ich, Lecz gdy przybyli do narodów, wtedy tam, dokądkolwiek przybyli, znieważali moje święte imię, gdyż mówiono o nich: Oni są ludem Pana, musieli wyjść z jego ziemi. Wtedy żal mi było mojego świętego imienia, które znieważył dom izraelski wśród ludów, do których przybył. Dlatego tak powiedz domowi izraelskiemu: Tak mówi Wszechmocny Pan: Ja działam nie ze względu na was, domu izraelski, lecz ze względu na moje święte imię, które znieważyliście wśród ludów, do których przybyliście. Dlatego uświęcę wielkie moje imię, znieważone wśród narodów, bo znieważyliście je wśród nich; i poznają ludy, że Ja jestem Pan - mówi Wszechmocny Pan - gdy na ich oczach okażę się święty wśród was." Ezech. 36:18-23

"Lecz dom izraelski był przekorny wobec mnie na pustyni, nie postępował według moich przykazań, wzgardził moimi prawami, które jeżeli człowiek wykonuje, żyje dzięki nim; i bezcześcili bardzo moje sabaty. Wtedy postanowiłem wylać na nich swoją zapalczywość na pustyni, aby ich wytępić. Brałem jednak wzgląd na moje imię, aby nie zostało zbezczeszczone w oczach narodów, na oczach których ich wyprowadziłem." Ezech. 20:1,13-14

"Obłudnicy! Dobrze prorokował o was Izajasz w słowach: Lud ten czci mnie wargami, ale serce ich daleko jest ode mnie. (...) Zostawcie ich! Ślepi są przewodnikami ślepych, a jeśli ślepy ślepego prowadzi, obaj w dół wpadną." Mateusza 15:7,8; 14

Jedną z cech która była powodem bluźnienia Bogu przez ludzi którzy obserwowali Żydów, była ich obłuda. Całkowity brak kompatybilności między ich wyznaniem wiary, Prawem a czynami. To też nie jest nic nowego. Paweł napisał prawdę historyczną, znaną od czasów proroków.

O takiej postawie pisał również prorok Jeremiasz w siódmym rozdziale; "Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela: Poprawcie swoje drogi i czyny swoje, a sprawię, że mieszkać będziecie na tym miejscu! Nie polegajcie na słowach zwodniczych, gdy mówią: Świątynia Pańska, świątynia Pańska, świątynia Pańska to jest! Lecz jeżeli szczerze poprawicie swoje drogi i swoje czyny, jeżeli uczciwie stosować będziecie prawo między ludźmi, (...) Oto wy polegacie na słowach zwodniczych, które nie pomogą. Jak to? Kradniecie, mordujecie, cudzołożycie i krzywoprzysięgacie, składacie ofiary Baalowi i chodzicie za cudzymi bogami, których nie znacie, a potem przychodzicie i stajecie przed moim obliczem w tym domu, który jest nazwany moim imieniem, i mówicie: Jesteśmy ocaleni - aby dalej popełniać te wszystkie obrzydliwości! Czy jaskinią zbójców stał się w oczach waszych ten dom, który jest nazwany moim imieniem? Oto i Ja to widzę - mówi Pan."

O podobnej postawie ludzi czytamy w Księdze Psalmów. "Lecz do bezbożnego rzecze Bóg: Po co wyliczasz ustawy moje I masz na ustach przymierze moje? Wszak nienawidzisz karności i lekceważysz słowa moje. Gdy widzisz złodzieja, bratasz się z nim, A z cudzołożnikami zadajesz się. Ustom swoim pozwalasz mówić źle, A język twój knuje zdradę. Siedzisz i mówisz przeciw bratu swemu, Znieważasz syna matki swojej. Czyniłeś to, a ja milczałem, Mniemałeś, żem tobie podobny; Karcę cię i stawiam to przed oczy twoje.., Pojmijcież to wy, którzy zapominacie Boga, Bym was nie rozdarł, a nie będzie ratunku!" Ps. 50:16-22

Kradzież, cudzołóstwo, świętokradztwo, dlaczego te trzy ?

W naszym dzisiejszym fragmencie czytamy o trzech grzechach Żydów; kradzież, cudzołóstwo, świętokradztwo. Wszystkie trzy są związane z kradzieżą oraz z pożądliwością. Kradzież wynika z pożądliwości. Świętokradztwo. Paweł daje przykład świętokradztwa. Ty który mienisz się Żydem, bezcześcisz (znieważasz, pozbawiasz czci) Boga.

W Przyp. 6:29-32 czytamy, że cudzołóstwo idzie w parze z kradzieżą; " Tak jest z tym, kto chodzi do żony swojego bliźniego: nie ujdzie bezkarnie ten, kto się jej dotyka. Czy nie pogardza się złodziejem za to, że kradnie, nawet aby zaspokoić głód? A gdy go złapią, musi oddać siedmiokrotnie, musi oddać całe mienie swojego domu. . Lecz kto cudzołoży z zamężną, jest pozbawiony rozumu, a kto chce samego siebie zgubić, niech tak robi."

Podobnie czytamy u Jeremiasza 7:9; "Jak to? Kradniecie, mordujecie, cudzołożycie i krzywoprzysięgacie, składacie ofiary Baalowi i chodzicie za cudzymi bogami, których nie znacie," Morderstwo też jest formą kradzieży.

Podobnie w proroctwie Ozeasza 4:1-3; "Słuchajcie słowa Pana, synowie Izraela, bo Pan ma powód do skargi na mieszkańców kraju: Nie ma w kraju ani wierności, ani miłości, ani poznania Boga. Jest natomiast krzywoprzysięstwo, kłamstwo, zabójstwo, kradzież, cudzołóstwo, rabunek, morderstwa idą za morderstwami. Dlatego kraj okrywa się żałobą i mdleją wszyscy jego mieszkańcy wraz ze zwierzętami polnymi i ptactwem niebieskim, nawet i ryby morskie giną."

Dalej czytamy w Ew. Marka 7:21-23 czytamy; "Albowiem z wnętrza, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, wszeteczeństwa, kradzieże, morderstwa, Cudzołóstwo, chciwość, złość, podstęp, lubieżność, zawiść, bluźnierstwo, pycha, głupota; Wszystko to złe pochodzi z wewnątrz i kala człowieka."

Złodzieje nie kradną tylko rzeczy fizycznych, Pan Jezus mówił o złodziejach dusz ludzkich w słowach;
"Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny sposób się tam dostaje, ten jest złodziejem i zbójcą. (...) Wszyscy, ilu przede mną przyszło, to złodzieje i zbójcy, lecz owce nie słuchały ich. (...) Złodziej przychodzi tylko po to, by kraść, zarzynać i wytracać. Ja przyszedłem, aby miały życie i obfitowały." Jan. 10:1, 8, 10

Kto kradnie, niech kraść przestanie

"Nie dawajcie diabłu przystępu. Kto kradnie, niech kraść przestanie, a niech raczej żmudną pracą własnych rąk zdobywa dobra, aby miał z czego udzielać potrzebującemu." Efez. 4:27-28

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz