wtorek, 6 lutego 2018

Rozdział 2: 17-20

”Jeśli tedy ty mienisz się Żydem ( z dumą podkreślasz, że jesteś Żydem) i polegasz na prawie, i chlubisz się Bogiem, i znasz wolę jego, i umiesz rozróżnić dobre od złego, będąc pouczonym przez prawo, i uważasz siebie samego za wodza ślepych, za światłość dla tych, którzy są w ciemności, za wychowawcę nierozumnych (niemądrych), za nauczyciela dzieci (niedojrzałych), mającego w prawie ucieleśnienie (kształt, formę) wiedzy (poznania) i prawdy,”


Od wiersza siedemnastego Apostoł Paweł w wyraźny sposób kieruje konkretne zarzuty pod adresem Żydów. Myślę, że głównie wobec Żydów w społeczności chrześcijan w rzymskich wspólnotach. Paweł poddaje Żydów bardzo surowej ocenie.

Czy poleganie na prawie jest złe ? Czy chlubienie się Bogiem, znanie Jego woli jest czymś złym? Czy chęć bycia światłem dla ludzi w ciemności, czy też nauczania i wychowywania innych jest czymś niestosownym ? Nie.

Kto się chlubi, w Panu się chlubi


Słowo Żyd pochodzi od słowa Judejczyk. Imię Juda znaczy 'chwała Jahwe’. To do czegoś zobowiązuje. Sam Paweł mógłby się chlubić swoim ‘żydostwem’, ale on chlubił się Panem i taką chlubę zalecał innym.

”My bowiem jesteśmy obrzezani, my, którzy czcimy Boga w duchu i chlubimy się w Chrystusie Jezusie, a w ciele ufności nie pokładamy. Chociaż ja mógłbym pokładać ufność w ciele. Jeżeli ktoś inny sądzi, że może pokładać ufność w ciele, to tym bardziej ja: obrzezany dnia ósmego, z rodu izraelskiego, z pokolenia Beniaminowego, Hebrajczyk z Hebrajczyków, co do zakonu faryzeusz, co do żarliwości prześladowca Kościoła, co do sprawiedliwości, opartej na zakonie, człowiek bez nagany. Ale wszystko to, co mi było zyskiem, uznałem ze względu na Chrystusa za szkodę.” Fil 3:4-6

„Ale wy dzięki niemu jesteście w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i poświęceniem, i odkupieniem, aby, jak napisano: Kto się chlubi, w Panu się chlubi.” 1 Kor. 1:30,31

Również w Psalmach mamy zachętę do chlubienia się Panem; „Jedni chlubią się wozami, drudzy końmi, Lecz my chlubimy się imieniem Pana, Boga naszego.”; „Dusza moja będzie się chlubić Panem! Niechaj słuchają pokorni i weselą się!”; „Każdego dnia chlubimy się Bogiem, I imię twoje wiecznie wyznawać będziemy.”
Psalm 20:8; 34:3, 44: 9

Ślepi przewodnicy!

Problemem Żydów, o których pisze apostoł Paweł była obłuda, pozory pobożności i religijne zadufanie, wynoszenie się nad innych, złe postępowanie, życie w ciemności tych, którzy sami powinni być dla innych światłością, pogarda, ostracyzm wobec innych. Na marginesie zapytam; czy ten problem dotyczy tylko Żydów?

W wierszu dwudziestym mamy użyte słowo greckie ‘morfōsin’ co oznacza formę, kształt, postać. To samo słowo występuje w Tym. 3:5, gdzie Paweł pisze o ludziach którzy przybierają pozory, kształt, formę pobożności. Żydzi przybierali martwa formę znajomości żywego Prawa. Taka postawa swoim kształtem przypominała pobielane groby.

Ślepi przewodnicy! (...) Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, że oczyszczacie z zewnątrz kielich i misę, wewnątrz zaś są one pełne łupiestwa i pożądliwości. Ślepy faryzeuszu! Oczyść wpierw wnętrze kielicha, aby i to, co jest zewnątrz niego, stało się czyste. Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, że podobni jesteście do grobów pobielanych, które na zewnątrz wyglądają pięknie, ale wewnątrz są pełne trupich kości i wszelakiej nieczystości. Tak i wy na zewnątrz wydajecie się ludziom sprawiedliwi, wewnątrz zaś jesteście pełni obłudy i bezprawia.” Mateusza 23:24-28

Fałszywe poczucie bezpieczeństwa i pewność wybrania, zrodziły religijny egoizm, pychę i pogardę wobec innych, nie wybranych. Wiedza teologiczna, często na wysokim poziomie akademickim, bardzo dobra znajomość Pisma, bez przemiany charakteru, bez zmiany wnętrza, przemiany umysłu, bez zmiękczenia serca prowadziła jedynie do ogromnych rozmiarów hipokryzji, pychy i samozwiedzenia. Żydzi o których tutaj pisze Paweł, nie wzięli sobie do serca nauk z Pism, z Prawa, które znali. Wiedza i jej zastosowanie były oddalone od siebie jak wschód od zachodu.

„Jakże możecie wierzyć wy, którzy nawzajem od siebie przyjmujecie chwałę, a nie szukacie chwały pochodzącej od tego, który jedynie jest Bogiem?” Ew. Jana 5:44

Obecnie problemem społecznym i politycznym jest antysemityzm. To nie jest nic nowego. Bardzo ciekawa jest historia antysemityzmu. Dlaczego narodził się antysemityzm? Myślę, że po części, sporej części z powodu dumy Żydów, ich pychy, wyniosłości i pogardy wobec pogan, wobec ‘gojów’, a także z powodu nienawiści wobec chrześcijan.

William Barclay w swoim komentarzu pisze: "Poganie uważali judaizm za „barbarzyński przesąd”. Żydów traktowali jako „najbardziej obrzydliwą rasę” i jako „najbardziej niegodziwe towarzystwo niewolników”. O pochodzeniu religii żydowskiej opowiadano złośliwe historie. Mówiono więc, że na początku Żydzi stanowili gromadę trędowatych, których król egipski zatrudniał w kopalniach na pustyni; że Mojżesz zebrał tę bandę trędowatych niewolników i poprowadził ich przez pustynię do Palestyny."

Żydzi szczerze nienawidzili Pawła, który kiedyś jako pobożny Saul, sam prześladował uczniów Jezusa i przyczynił się do śmierci Szczepana. „A gdy nastał dzień, uknuli Żydzi spisek i związali się przysięgą, mówiąc, że nie będą ani jedli, ani pili, dopóki nie zabiją Pawła.” Dzieje 23:12

Za czasów Pawła ludzie, również we wspólnotach chrześcijan niezbyt mile widzieli Żydów. Czasami byli wobec nich wrogo, niechętnie usposobieni. Widzimy to w Liście do Rzymian.

Nie bądźcie wyniośli


„nie wynoś się nad gałęzie; a jeśli się chełpisz, to pamiętaj, że nie ty dźwigasz korzeń, lecz korzeń ciebie. Powiesz tedy: Odłamane zostały gałęzie, abym ja był wszczepiony. Słusznie! Odłamane zostały z powodu niewiary, ty zaś trwasz dzięki wierze; (nie) wzbijaj się w pychę, ale się strzeż” Rzymian 11:18-20

Przesłanie Listu do Rzymian jest m.in. takie, aby Brat nie wynosił się nad Brata. Żyd nad Rzymianina, nad Greka, a Grek nad Żyda czy nad barbarzyń
cę.

„Bądźcie wobec siebie jednakowo usposobieni; nie bądźcie wyniośli, lecz się do niskich skłaniajcie; nie uważajcie sami siebie za mądrych” Rzymian 12:16

"lecz w pokorze uważajcie jedni drugich za wyższych od siebie." Filipian 2:3

2 komentarze:

  1. Warto zastanowić się nad pewną bardzo charakterystyczną cechą proroctw biblijnych. Wydarzenie, takie jak powołanie narodu wybranego, ma w Biblii wymiar proroczy dla całej ludzkości. Tak samo imperia egipskie, babilońskie, rzymskie mają wzorcowe, prorocze znaczenie.

    Prorocy, głoszący do sobie współczesnego pokolenia, wypowiadali ponadczasowe Słowo Boże, odnoszące się do końca czasów.

    Naród wybrany, Izrael, jest czymś w rodzaju papierka lakmusowego, stwierdzającego stan wszystkich narodów.

    Możemy, my z narodów świata, sądzić ten naród, czytając ich historię, najbardziej znaną historię świata!!

    Widzimy ich wierność, ale też ich odstępstwo i wstrząsający upadek. Ich glorię i hańbę, mądrość i głupotę. Ich pokorę i pychę.

    Pamiętajmy, wszystko przyszło na nich dla naszego pouczenia:

    "A wszystko to przydarzyło się im jako zapowiedź rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów." 1 Kor. 10: 11.

    Myślę, że słowa odnoszące się do Żyda w liście do Rzymian, tak samo dotyczą zadufanego w sobie Żyda, jak też do każdego z innej nacji, który niczym od niego się nie różni.

    Narody odwróciły się od Boga, a więc Bóg w swojej mądrości wybrał jeden naród, aby na jego przykładzie pokazać wszystkim jaka przepaść istnieje między Nim, a narodami tego świata.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ten fragment pokazuje wyraźnie problem tego zboru - rozwarstwienie tych, którzy wywodzą się z narodu Żydowskiego i nie-Żydów. Paweł wcześniej wskazuje już na Żydów, którzy znają Prawo Mojżeszowe, ale nie są jego wykonawcami, choć wywyższają się z powodu znajomości Prawa, nie prowadzi ono do świętości życia.

    Dzisiaj można byłoby napisać: "Oto ty nazywasz się baptysto/zielonoświątkowcu/chrystusowcu/ewangeliczny chrześcijaninie, polegasz na Biblii, chlubisz się w Bogu, rozpoznajesz Jego wolę, pouczony przez Biblię umiesz badać, co ważne, masz przekonanie, że jesteś przewodnikiem niewidomych, światłem pogrążonych w mroku, wychowawcą niemądrych, nauczycielem niemowląt, mającego w poznaniu Biblii ucieleśnienie wiedzy i prawdy, (ty) więc, który pouczasz drugiego, siebie samego nie uczysz? Który głosisz, by nie kraść, kradniesz?"

    W przytoczonym fragmencie z Rzymian 11:18-20 , znajduje się błąd!!! Powinno być "NIE wzbijaj się w pychę". To znany błąd Biblii Warszawskiej, choć wielokrotnie zgłaszany. niepoprawiony; według mojej wiedzy z powodu praw autorskich (wydawcy Biblii Warszawskiej z tego co wiem nie mają przeniesionych praw autorskich, które mają tłumacze, którzy już częściowo poumierali; tak więc mogą wydawać, nie mogą zmieniać treści).

    OdpowiedzUsuń