czwartek, 11 stycznia 2018

Rozdział 1: 17

„bo usprawiedliwienie Boże (sprawiedliwość Boża) w niej (w Ewangelii) bywa objawione, z wiary w wiarę (z wiary do wiary), jak napisano: A sprawiedliwy z wiary żyć będzie.”


Kluczowymi tematami Listu do Rzymian są;  Sprawiedliwość Boża – Dobra Nowina (Ewangelia) – Łaska Boża - wiara – usprawiedliwienie – WIELKIE zbawienie. Większość z tych wyrażeń Paweł wymienia w wierszach 16 i 17.

„Bo co mówi Pismo (w Ks. Rodzaju 1:6) ? Uwierzył Abraham Bogu i poczytane mu to zostało za sprawiedliwość.” Rzymian 4:3. Mamy tutaj obok siebie wiarę i sprawiedliwość.

A tutaj mamy ewangelię, wiarę i zbawienie; „A gdy to już długo rozpatrywano, wstał Piotr i rzekł do nich: Mężowie bracia, wy wiecie, że Bóg już dawno spośród was mnie wybrał, aby poganie przez usta moje usłyszeli słowa Ewangelii i uwierzyli. (…) A oni rzekli: Uwierz w Pana Jezusa, a będziesz zbawiony, ty i twój dom.” Dzieje Apost. 15:7 i 16:31

Dalej mamy świadectwo, słowo wiary, usprawiedliwienie i zbawienie „Ale co powiada Pismo? Blisko ciebie jest słowo, w ustach twoich i w sercu twoim; to znaczy, słowo wiary, które głosimy. Bo jeśli ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i uwierzysz w sercu swoim, że Bóg wzbudził go z martwych, zbawiony będziesz. Albowiem sercem wierzy się ku usprawiedliwieniu, a ustami wyznaje się ku zbawieniu. Rzymian 10:8-10

Apostoł Piotr pisze, że celem wiary jest zbawienie dusz; „Tego miłujecie, chociaż go nie widzieliście, wierzycie w niego, choć go teraz nie widzicie, i weselicie się radością niewysłowioną i chwalebną, osiągając cel wiary, zbawienie dusz. Zbawienia tego poszukiwali i wywiadywali się o nie prorocy, którzy prorokowali o przeznaczonej dla was łasce,” 1 List Piotra 1:8-10 Wiara, zbawienie i Łaska. Zbawienie które było poszukiwane, a teraz jest objawione w Ewangelii. To o czym pisze Paweł do Rzymian, to jest proces, coś co się rozwija, zagadnienia które są od siebie zależne i przenikają się wzajemnie.

Fundamentem tego procesu, kamieniem węgielnym WIELKIEGO zbawienia jest nasz Pan Jezus Chrystus: „Jeśli bowiem, będąc nieprzyjaciółmi, zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć Syna jego, tym bardziej, będąc pojednani, dostąpimy zbawienia przez życie jego.” Rzymian 5:10

"Podczas gdy Żydzi znaków się domagają, a Grecy mądrości poszukują,  my zwiastujemy Chrystusa ukrzyżowanego, dla Żydów wprawdzie zgorszenie, a dla pogan głupstwo,  natomiast dla powołanych - i Żydów, i Greków, zwiastujemy Chrystusa, który jest mocą Bożą i mądrością Bożą." 1 Koryntian 1:22-24

Usprawiedliwienie Boże, czy sprawiedliwość Boża? Takie pytanie rodzi się gdy porównamy ze sobą tłumaczenia tego wiersza w rożnych przekładach.  Tylko trzy tłumaczenia Biblii podają usprawiedliwienie, większość greckie słowo ‘dikaiosynē’ tłumaczy jako sprawiedliwość. Sprawiedliwość Boża. Sprawiedliwość jest szerszym zagadnieniem niż usprawiedliwienie. Usprawiedliwienie wynika ze sprawiedliwości Bożej.

„Ale teraz niezależnie od zakonu objawiona została sprawiedliwość Boża, o której świadczą zakon i prorocy, i to sprawiedliwość Boża przez wiarę w Jezusa Chrystusa dla wszystkich wierzących.” Rzymian 3:21,22

Sprawiedliwość i wiara prowadzą do życia.

Mamy jeszcze jedno zagadnienie. Co to znaczy: Sprawiedliwość bywa objawiona z wiary w wiarę? Postaram się na to pytanie odpowiedzieć w następnym rozważaniu.

3 komentarze:

  1. "Usprawiedliwienie Boże, czy sprawiedliwość Boża? Takie pytanie rodzi się gdy porównamy ze sobą tłumaczenia tego wiersza w rożnych przekładach. Tylko trzy tłumaczenia Biblii podają usprawiedliwienie, większość greckie słowo ‘dikaiosynē’ tłumaczy jako sprawiedliwość. Sprawiedliwość Boża. Sprawiedliwość jest szerszym zagadnieniem niż usprawiedliwienie. Usprawiedliwienie wynika ze sprawiedliwości Bożej."

    Usprawiedliwienie to "uczynienie sprawiedliwym". Sam pogląd oddzielający usprawiedliwienie od sprawiedliwości jest produktem myśli liberalnej. W efekcie zbawieni, nie żyją w zbawieniu od grzechu, uwolnieni nie żyją w wolności, ochrzczeni w Duchu nie żyją według Ducha, a usprawiedliwieni nie żyją w Bożej sprawiedliwości. Nie można żyć w swojej sprawiedliwości, jest ona skutkiem pracy łaski Bożej w naszym sercu, a skuteczna jest przez wiarę.

    Wydaje mi się, że werset ten daje jednak dwojaką możliwość interpretacji:
    1) Boża metoda usprawiedliwienia, objawienia Bożej sprawiedliwości, odbywa się za sprawą wiary; innymi słowy, sprawiedliwość jest produktem (skutkiem) wiary w człowieku; tak, że staje się on w Bożych oczach sprawiedliwy;
    2) Sprawiedliwość Boga, czyli Jego sąd nad człowiekiem (czyli fakt zbawienia, osiągnięcia celu wiary) odbywa się za sprawą (na podstawie) posiadanej przez człowieka wiary.

    Cytat z Księgi Habakuka dowodzi, że Paweł ma na myśli tę pierwszą opcję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem przekonany, że Paweł nie posługiwał się tutaj, ani też w innych miejscach, jakąś zawiłą retoryką. Byłoby to sprzeczne z jego własną zasadą głoszenia Ewangelii, o której czytamy w 1 Kor.2:4 "A mowa moja i moje głoszenie nauki nie miały nic z uwodzących przekonywaniem słów mądrości, lecz były ukazywaniem ducha i mocy." Nie możemy pominąć zasadniczej kwestii, że Paweł przekazuje prawdę objawioną. Przedtem zakrytą, a teraz objawioną. To nie jest dzielenie się światopoglądem i własną interpretacją proroków. Pan Jezus powiedział, że Duch Święty wprowadzi uczniów we wszelką prawdę. Duch Święty ma jeszcze jedno arcyważne zadanie: przekonanie świata o grzechu, sprawiedliwości i o sądzie. Nie do pomyślenia jest, że można usprawiedliwienie oddzielić od sprawiedliwości. Sprawiedliwość Boga Paweł czyni pionem wszystkiego co napisze w liście do Rzymian. Prawo Boże stoi jak niewzruszona skała, o którą rozbijają się wszyscy; poganie i Żydzi. "Nie ma ani jednego sprawiedliwego" takie oskarżenie pada z ust Boga. A więc kto może nazwać siebie sprawiedliwym? Tylko ktoś, kto został usprawiedliwiony w Jezusie Chrystusie, przez wiarę. Nie ma innej ucieczki dla skazańca, jak tylko uchwycić się przez wiarę Jezusa Chrystusa. Sprawiedliwość jest tożsama z Prawdą. Pan Jezus powiedział przed Piłatem, że przyszedł dać świadectwo Prawdzie. Dalej w liście do Rzymian jest napisane: ...by ujawnić w obecnym czasie Jego sprawiedliwość, i [aby pokazać], że On sam jest sprawiedliwy i usprawiedliwia każdego, który wierzy w Jezusa. Rzym. 3: 26.

    OdpowiedzUsuń
  3. O ile dobrze wiem, to cytowany przez Pawła tekst z proroka Habakuka dotyczy bardziej wierności niż wiary. To Septuaginta nadała słowu hebrajskiemu wymiar wiary, ale oryginalniej Habakuk pisał o wierności [może różnica nie jest wielka, ale istnieje; pojmuję wierność, jako takie trwanie przy Bogu, ufność złożoną w Bogu (z którą wiąże się posłuszeństwo Bogu, Jego Słowu...)].
    Tak Biblia Poznańska podaje:
    (Hab 2:4 [BP])
    Oto pyszny nie utrzyma się przy życiu, a sprawiedliwy dzięki swej wierności będzie żył.

    OdpowiedzUsuń